به گزارش «ایسنا» دو طرف از سال ۲۰۰۴ وارد مناقشه شده و پرونده‌های موازی را در سازمان جهانی تجارت علیه یارانه‌های دولتی فراهم شده برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس به جریان انداخته و هر کدام مدعی بودند طرف مقابل دیگری را در معرض رقابت غیرمنصفانه قرار داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در مارس با تعلیق چهار ماه تعرفه روی واردات کالاهای اتحادیه اروپا به ارزش ۵/ ۱۱ میلیارد دلار که از سوی سازمان جهانی تجارت تعیین شده بود، موافقت کردند. شرکت‌ها تاکنون بیش از ۳/ ۳ میلیارد دلار تعرفه پرداخت کرده‌اند.

دو طرف اکنون اعلام کرده‌اند تعرفه‌ها را به مدت پنج سال معلق و تلاش می‌کنند به توافق کامل‌تری درخصوص یارانه‌ها دست پیدا کنند.

پس از نشست میان اتحادیه اروپا و آمریکا که با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، والدیس دومبروفسکیس، رئیس تجارت اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد کنار گذاشتن اختلاف ایرباس-بوئینگ تقویت‌کننده مهم اعتماد به روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکاست.

کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا گفت: دو طرف موافقت کرده‌اند اظهاراتشان را درباره اینکه چه حمایتی می‌تواند برای سازندگان هواپیماهای غیرنظامی فراهم شود، شفاف کنند. وی با اشاره به چین، گفت: همچنین برای مقابله با سرمایه‌گذاری در هواپیما از سوی عوامل غیربازار همکاری خواهند کرد. دیگران صنایع خودشان را راه‌اندازی کردند در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا سرگرم مبارزه با یکدیگر بودند و از این امر غافل شدند. این توافق شامل تعهد برای همکاری مشترک به منظور مقابله با تهدید بلندپروازی‌های چین برای ایجاد یک بخش هواپیمایی با شیوه‌های غیربازار است. هر دو طرف اعلام کردند مطمئن هستند مناقشه ایرباس-بوئینگ در مدت پنج سال آینده خاتمه پیدا خواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا موافقت کردند یک گروه کاری در این خصوص تشکیل دهند و فاینانس براساس شرایط بازار فراهم کرده، درباره تامین مالی تحقیقات و توسعه شفاف باشند، از حمایتی که به طرف دیگر صدمه وارد کند اجتناب کنند و برای پرداختن به شیوه‌های غیربازار در نقاط دیگر همکاری کنند. شرکت‌های ایرباس و بوئینگ و همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیران فرانسه و آلمان از این توافق مهم استقبال کردند. انگوزی اوکونجو، مدیرکل سازمان جهانی تجارت هم اظهار کرد از اینکه دو طرف نشان دادند مشکلات دشوار قابل حل شدن هستند، خوشحال است. ارزش سهام ایرباس و بوئینگ پس از انتشار این خبر در روز سه‌شنبه، با اندکی افزایش معامله شد.

انگلیس که عضو سابق اتحادیه اروپاست به دلیل اینکه ایرباس در این کشور تولید دارد، در این مناقشه حضور دارد و امیدوار است توافق مشابهی تا چند روز آینده داشته باشد. نماینده تجاری آمریکا قرار است روز چهارشنبه با لیز تروس، همتای انگلیسی خود دیدار کند.