به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «سیدرضا سیدآقازاده» افزود: با توجه به تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان در آذرماه امسال، نشست مجازی مذاکرات تکمیلی برای نهایی‌سازی تفاهم‌نامه درسطح معاونان وزیر برگزار شد.

وی با اشاره به مرز ۹۵۰ کیلومتری ایران و پاکستان و همچنین علاقه‌مندی دو کشور برای توسعه تجارت عنوان کرد: بازارچه‌های مرزی تاکنون به شکل یک‌طرفه از جانب ایران یا پاکستان ایجاد شده و بازارچه مشترک برای نخستین بار بین دو کشور ایجاد خواهد شد که انتظار می‌رود توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک موجب بهبود فعالیت‌های تجاری مرزنشینان شود.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه گفت: بر اساس توافق‌های انجام شده، دو طرف تیم‌های فنی را برای مشخص‌سازی مکان و اندازه بازارچه‌های مشترک و تهیه فهرست اقلام قابل مبادله در بازارچه‌ها تعیین کردند.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک بازارچه‌های مشترک درکوهک و پیشین (سراوان) راه‌اندازی شوند، تصریح کرد: پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مشترک، ۶ نقطه را پیشنهاد کرده و طرف ایرانی علاقه‌مند است تا حد امکان بازارچه‌های مشترک در محل بازارچه‌های مصوب موجود راه‌اندازی شوند.

سیدآقازاده تاکید کرد: اکنون چهار بازارچه سراوان- جالق، سراوان- کوهک، سرباز- پیشین و چابهار- ریمدان در استان سیستان و بلوچستان در مرز پاکستان فعالیت دارند و بازارچه میرجاوه نیز با گمرک میرجاوه ادغام شده است.

براساس این گزارش پاکستان چهارمین بازار صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه است و در ۹ ماهه امسال (منتهی به آذر) مجموع مبادلات تجاری دو کشور بیش از ۸۴۰ میلیون دلار برآورد شده که سهم صادرات ایران ۷۱۰ میلیون دلار و شامل محصولات صنعتی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی و غذایی بود. پاکستان از ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش کمی و کیفی مراوده‌های تجاری با جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و برآوردهای انجام شده گویای آن است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم، تجارت دو کشور تا ۱۴ میلیارد دلار در سال قابل افزایش است. همچنین پاکستان و ایران ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارند.