جا ماندن ایران از صادرات ماسک صورت

حال معاونت بررسی‌های اقتصادی اتا‌ق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود، به ارزیابی تجارت این کالا در ایران پرداخته است و عنوان می‌شود سهم ایران در تجارت جهانی ماسک صورت ناچیز است. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۸ ماهه ۱۳۹۹ در مجموع حدود ۲/ ۹ تن ماسک صورت به ارزش تقریبی ۲۰۶ هزار دلار به ۹ کشور (به‌استثنای عراق)، ازسوی ایران صادر شده و در مقابل حدود ۱۳۲ تن از این کالا و به ارزش تقریبی ۶/ ۱۶ میلیون دلار هم از چهار کشور، وارد ایران شده است. در میان مقاصد صادرات، بیشترین صادرات به دو کشور عمان و افغانستا‌ن با مجموع سهم ۶۲ درصد و بیشترین واردات هم از چین با سهم ۹۸ درصد، صورت گرفته است.  بر اساس این گزارش، ارزش بازار جهانی صادرات ماسک برای سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که ایران سهم ناچیزی در این بازار دارد. همچنین میانگین قیمت صادرات ماسک صورت بهداشتی در زیرگروه سایر اقلام نساجی دوخته طی مدت مورد بررسی حدود ۲۲ دلار در هر کیلوگرم و میانگین واردات ۱۲۶ دلار در هر کیلوگرم است.

مقاصد صادراتی ماسک صورت ایرانی

ایران در هشت ماهه سال ۱۳۹۹ به ۹ کشور ماسک صورت صادر کرده است. عمان نخستین مقصد صادراتی ماسک‌های ایرانی در این هشت ماه بوده است. صادرات این کالا طی بازه زمانی مذکور ۲ هزار و ۵۷۵ کیلوگرم وزن و ۶۸ هزار و ۹۱۳ دلار نیز ارزش داشته است. میانگین قیمت صادرات هر کیلوگرم ماسک صورت به عمان نیز ۲۷ دلار است.  افغانستا‌ن دومین خریدار ماسک ایرانی است. صادرات ماسک به این کشور طی هشت ماه منتهی به آبان امسال وزنی معادل ۲ هزار و ۸۹۹ کیلوگرم و ارزشی معادل ۵۹ هزار و ۴۲۰ دلار دارد. میانگین صادرات هر کیلوگرم ماسک صورت به این کشور همجوار هم ۲۰ دلار است.  سومین مقصد صادرات ماسک‌های ایرانی کویت است. این کشور در هشت ماه منتهی به آبان امسال ۱۸۲۰ کیلوگرم ماسک ایرانی به ارزش ۳۳ هزار و ۹۷۰ دلار خریده است. میانگین قیمت هر کیلوگرم ماسک صادراتی به این کشور۱۹ دلار برآورد شده است.

جمهوری آذربایجان چهارمین خریدار ماسک‌های ایرانی در این مدت زمان محسوب می‌شود. وزن ماسک‌های صادر شده به این کشور هزار کیلوگرم و ارزش آن معادل ۲۴ هزار دلار بوده است. میانگین هر کیلوگرم ماسک صورت صادراتی به این کشور ۲۴ دلار ارزیابی می‌شود.

صادرات ۳۸۶ کیلوگرم ماسک به ارزش ۱۲ هزار و ۵۸۹ دلار به ارمنستا‌ن در هشت ماه منتهی به آبان امسال، این کشور را در رده پنجم مقاصد صادراتی قرار داده است. میانگین هر کیلوگرم ماسک صورت صادراتی به ارمنستا‌ن، ۳۳ دلار است.  اکوادور با خرید ۳۵۰ کیلوگرم ماسک صورت از ایران که ارزشی معادل ۶ هزار دلار دارد در رده ششم قرار گرفته است. میانگین هر کیلوگرم ماسک صادراتی به اکوادور ۱۷ دلار است.  نیجریه نیز در هشت ماهه امسال ۱۷ کیلوگرم ماسک صورت را به ارزش ۸۴۰ دلار از ایران خریداری کرده است. میانگین هر کیلوگرم ماسک صادراتی به نیجریه ۴۹ دلار بوده است.  پاکستا‌ن مقصد هشتم این کالای ایرانی محسوب می‌شود. ۲۰۰ کیلوگرم ماسک صورت از ایران به این کشور فروخته شده که ارزشی معادل ۸۵ دلار داشته است. میانگین هر کیلوگرم ماسک صادراتی به این کشور ۴/ ۰ دلار است.  در نهایت در هشت ماهه امسال قطری‌ها هم ۳ کیلوگرم ماسک صورت ایرانی خریداری کرده‌اند که ارزشی معادل ۱۴ دلار داشته است. میانگین هر کیلوگرم ماسک صادراتی به قطر ۵ دلار بوده است.  البته در مقاصد صادرات، عراق به‌دلیل عدم‌انتشار داده‌های مرتب توسط گمرک، منظور نشده است.

مبادی واردات ماسک به ایران

ایران در هشت ماهه امسال از چهار کشور ماسک صورت وارد کرده است. چین بزرگ‌ترین فروشنده ماسک صورت به ایران است. این کشور در هشت ماهه منتهی به آبان امسال ۱۲۷ هزار و ۶۱۶ کیلوگرم از این کالا را با ارزش ۱۶ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۹۴ دلار به ایران فروخته است. ارزش هر کیلوگرم ماسک صورت وارداتی از چین ۱۲۷ دلار برآورد می‌شود.  امارات نیز دومین تا‌مین‌کننده ماسک صورت ایران بوده که در این بازه زمانی ۲ هزار و ۱۹۵ کیلوگرم از این محصول را با قیمت ۲۱ هزار و ۴۶۳ دلار به ایران صادر کرده است. میانگین قیمت هر کیلوگرم ماسک صورت وارداتی از امارات ۹۶ دلار بوده است.

هنگ‌کنگ سومین مبدأ واردات ماسک صورت ایران محسوب می‌شود. در هشت ماه منتهی به آبان امسال، ۱۷۷۵ کیلوگرم ماسک به ارزش ۱۲۱ هزار و ۷۱۹ دلار از این کشور به ایران صادر شده که میانگین هر کیلوگرم از این کالای وارداتی ۶۹ دلار بوده است. افغانستا‌ن اگرچه در میان مقاصد صادراتی ماسک ایرانی قرار گرفته اما چهارمین واردکننده این کالا به ایران نیز هست. در بازه زمانی مورد بررسی ۲۰۰ کیلوگرم ماسک به ارزش ۲۲۶ دلار از این کشور به ایران صادر شده است. متوسط قیمت هر کیلوگرم ماسک وارداتی از افغانستا‌ن معادل یک دلار است.