در وجه اول بررسی شرکای تجاری ایران نشان می‌دهد که تعدادی از این کشورها مانند چین که به‌عنوان اولین مقصد صادراتی و اولین مبدا وارداتی ایران شناخته می‌شود، خودشان در سطح وسیعی درگیر ویروس کرونا هستند. وجه دیگر این ماجرا هم به این موضوع برمی‌گردد که برخی همسایگان ایران طی سه هفته گذشته مرزهای خود را به روی کالاهای ایرانی بستند. اگرچه اعلام شده است که این بسته شدن مرزها موقتی بوده است اما تصمیمات و سیاست‌های لحظه‌ای در مرزها عملا باعث سردرگمی تجار ایرانی شد و تجارت خارجی را با مشکل مواجه کرد. بنابراین از نگاه فعالان اقتصادی ضرورت راه‌اندازی ستادی برای رصد اختلال‌هایی که به‌صورت روزانه تجارت را به خود درگیر می‌کند، کاملا احساس می‌شود.

ضمن آنکه نمایندگان بخش خصوصی پس از ایجاد اخلال‌های لحظه‌ای، خواستار ایجاد یک ستاد اطلاع‌رسانی برخط از سوی دولت شدند که اطلاعات مربوط به وضعیت ورود و خروج کالاها و بسته یا باز بودن مرزها را در اختیار تجار قرار دهد. در این رابطه، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در اظهارنظر تازه خود گفته است که این سازمان به‌طور شبانه‌روزی در حال رصد مشکلات در مرزها و کشورهای هدف صادراتی از طریق سفرا و رایزنان بازرگانی است.

به‌طور کلی، کارشناسان بر این باورند که شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، وضعیت کسب وکارها را پیچیده کرده است. بیشتر کسب‌و‌کارها که حساب ویژه‌ای برای فروش خود در شب عید باز کرده‌ بودند، به‌شدت با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند و به همین دلیل در حال از دست دادن نقدینگی و دارایی‌های خود هستند. بنابراین دولت و بخش خصوصی درصدد برآمدند که مجموعه اقداماتی را برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار قرار دهند.

جزئیات تشکیل ستاد

به گزارش «ایرنا» رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از تشکیل ستادی برای کاهش اثرات تخریبی کرونا بر تجارت خارجی خبر داده است. حمید زادبوم با اشاره به اینکه ویروس کرونا تاثیر خود را بر اقتصاد جهان و تجارت بین‌الملل می‌گذارد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، اظهار کرد: برای بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا، جلسات متعددی در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، وزارت صمت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان توسعه تجارت برگزار شده است.

او افزود: به‌رغم تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد داخلی، آنچه در این وضعیت و شرایط، وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران است، مربوط به بخش تجارت خارجی و بین‌الملل است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در حال‌حاضر تحت‌تاثیر تحریم‌ها است، گفت: بخشی از آسیب‌های ناشی از کرونا اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توانیم با اقدامات به‌موقع و با همکاری دستگاه‌ها مانع بخش زیادی از آسیب‌ها شویم. زادبوم عنوان کرد: همه افراد، سازمان‌ها و دستگاه‌ها در وضعیت فعلی دارای وظیفه انسانی، ملی و شرعی هستند. آنچه به‌عنوان یک اصل باید به آن متعهد باشیم این است که نیازها و مشکلات مردم در همه بخش‌ها بررسی شود و هر نهاد و سازمانی به تناسب رسالت خود اقدامات لازم را صورت دهد. رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به‌طور شبانه‌روزی در حال رصد مشکلات تجار در مرزها و کشورهای هدف صادراتی از طریق سفرا و رایزنان بازرگانی هستیم، اما به‌رغم آگاهی از تبعات و اثرات ویروس کرونا برای اقتصاد، نباید سبب ایجاد نگرانی برای مردم شویم.