آخرین وضعیت برنج‌های وارداتی

مهرداد جمال‌ارونقی در گفت‌وگو با «ایسنا» در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص برنج از گمرک توضیح داد ترخیص برخی کالاهای اساسی مدت زمان مشخصی داشته و به‌صورت فصلی انجام می‌شود که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برنج تا ابتدای شهریورماه با دریافت مجوزهای قانونی امکان ترخیص خواهد داشت؛ بنابراین با طی روند قانونی و در صورت تامین ارز و تایید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی و از سوی دیگر تاییدیه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد ترخیص برنج بلامانع و گمرک با دریافت تاییدیه لازم در این رابطه اقدام می‌کند. وی با اشاره به ممنوعیت ترخیص برنج از ابتدای شهریور یادآور شد: در این رابطه سال گذشته اقداماتی صورت گرفت که بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار صاحبان این کالا می‌توانستند بعد از دریافت تاییدیه‌های لازم نسبت به ترخیص اقدام کنند ولی امکان توزیع وجود نداشت؛ به‌طوری که برنج‌ها در انبارهای تحت‌نظارت قرار گرفته و بعد از رفع ممنوعیت امکان توزیع داشت. معاون فنی گمرک ایران همچنین با اشاره به آخرین وضعیت موجودی و ترخیص برنج از گمرک گفت: در چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۸۱۹ هزار تن واردات و ترخیص برنج انجام شده که این رقم در دوره مشابه سال جاری به کمتر از ۴۰۰ هزار تن رسیده و حدود ۴۰۰ هزار تن برنج در بنادر و گمرکات موجود است. این در حالی است که مشکل عمده ترخیص این کالا قرار گرفتن در صف تامین و تایید منشأ ارز است و اگر برطرف شود با دریافت تاییدیه وزارت جهاد و سازمان استاندارد که زمانبر نیست، ترخیص صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اخیرا ۸۰ هزار تن از برنج موجود در گمرک و بنادر تامین ارز شده و بعد از دریافت تاییدیه و مجوزهای قانونی لازم، از سوی گمرک ترخیص خواهد شد و بر این اساس حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر در صف تخصیص ارز قرار دارد که بعد از حل این مشکل امکان ترخیص پیدا خواهد کرد.

۸۰ هزار تن برنج ترخیص می‌شود

در همین رابطه نیز محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: طبق ابلاغیه دبیرخانه ستاد تنظیم بازار به بانک مرکزی، ارز مورد نیاز ۸۰ هزار تن برنج از سوی این بانک تامین شد و تا ابتدای شهریور ماه از گمرکات ترخیص خواهند شد. به گزارش وزارت صمت، او درخصوص افزایش قابل توجه قیمت برنج خارجی گفت: برنج پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد، اما در حال حاضر برنج با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و طبیعی است که تغییر ارز مبنا تغییرات قیمتی را نیز در بر داشته باشد. به گفته کلامی ذخایر کالاهای اساسی در وضعیت مناسب است و تمام تدابیر لازم برای تامین سفره مردم در دستور کار قرار دارد.