در این رابطه، با توجه به اینکه تیم تجاری جدید در کمیسیون اروپا سرکار آمده‌اند، مقامات توافق کرده‌اند روابط تجاری میان آمریکا و این اتحادیه از سر گرفته شود، چراکه دو طرف دو سوی اقیانوس اطلس تمایلی برای تشدید تنش‌های تعرفه‌ای ندارند. کودلو در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ داشت، گفت: «هیچ یک از مقامات دو طرف تمایلی برای بالا گرفتن جنگ‌تجاری ندارند. به من اعتماد کنید، هیچ‌کس.» بر این اساس، گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند حکایت از آن دارند که تصمیم بوریس جانسون درخصوص فعالیت شرکت هوآوی و مشارکت این شرکت در ایجاد زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم در انگلیس احتمالا مذاکرات پس از برگزیت را به چالش خواهد کشید. گزارشی که روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در این خصوص منتشر کرده فاش می‌کند در مکالمه تلفنی شدیداللحنی که دونالد ترامپ با بوریس جانسون داشت او را به شدت به خاطر این تصمیم سرزنش کرده است. مشکلات عدیده انگلیس پس از خروج اتحادیه اروپا در حالی است که تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد اقتصاد این کشور فصل آخر سال گذشته با نرخ رشد صفر درصدی به پایان رساند.

به گفته کودلو، هر دو طرف آمریکا و انگلیس در مراحل اولیه مذاکرات خود برای توافق تجاری قرار دارند. او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «ما همگی تمایل داریم برای روابط آمریکا و انگلیس کاری انجام دهیم. اما متأسفانه ساختاری برای گفت‌وگوی میان دو طرف وجود ندارد.» به گفته مشاور اقتصادی کاخ‌سفید، برگزاری جلسه میان رئیس اتحادیه اروپا و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به زمان زیادی نیاز دارد و این جلسه زمانی برگزار خواهد شد که گوشتی برای استخوان‌ها باقی مانده باشد. با این حال، هر دو طرف تلاش می‌کنند به منظور خودداری از اعمال تعرفه بر واردات محصولات دو سویه اقیانوس اطلس، به توافق تجاری سازنده دست یابند. او در این رابطه گفت: «در حال حاضر ما ثبات ویژه‌ای در تاریخ تعرفه‌ها و تجارت داریم. این وضعیت بسیار سازنده است و ما می‌خواهیم ادامه یابد. بنابراین ما در این خصوص تمام تلاش خود را خواهیم کرد.»

البته در اظهارنظری متفاوت از گفته‌های مشاور اقتصادی خود،‌ دونالد ترامپ می‌گوید مصمم است کسری تجاری بیش از یک هزار میلیارد کشورش با اتحادیه اروپا را مرتفع سازد، صحبت‌هایی که گمانه‌زنی‌ها پیرامون جنگ‌تجاری ویران‌گر دیگر را تشدید کرده است. او که از زمان روی کار آمدن کسری تجاری آمریکا با شرکای تجاری این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داده، در این زمینه اتحادیه اروپا را بدتر از چین خوانده است. در این رابطه، روز دوشنبه در جمع فرمانداران آمریکایی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد پس از اینکه به دنبال فاز اول توافق تجاری تنش‌های تجاری با چین تسکین یافت، او تمرکز خود را معطوف به روابط تجاری با اتحادیه اروپا ساخته است. ترامپ گفت: «اروپا رفتار بسیار بدی با ما داشته است. در طول ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته، کشور ما کسری تجاری عظیمی با اتحادیه اروپا داشته است. آنها مرزهای تجاری بالایی دارند. بنابراین ما اقدامات خود علیه این اتحادیه را آغاز خواهیم کرد و آنها این را می‌دانند.»

به گزارش «رویترز»، با این حال مقامات اروپایی می‌گویند مشتاق هستند به منظور رفع برخی تنش‌ها در رابطه با آمریکا با دولت ترامپ همکاری کنند. به‌رغم این اظهارنظر مثبت، اما اروپایی‌ها هشدار داده‌اند هر نوع اقدام دولت ترامپ در اعمال تعرفه بر واردات محصولات خودرویی از اروپا را تلافی خواهند کرد. نوربرت روتگن، قانون‌گذار محافظه‌کار آلمانی پس از نشستی که روز جمعه با مقامات کاخ‌سفید و وزارت خارجه آمریکا داشت در این رابطه اظهار کرد: «در حوزه اقتصادی، ما همواره با هم ارتباط داریم و در این رابطه از خود دفاع خواهیم کرد. ما تعرفه‌های آمریکا را پاسخ خواهیم داد و ما می‌دانیم که ساختار این پاسخ چگونه باشد که کارآیی داشته باشد.»

به گزارش «رویترز»، دو روز پس از اینکه دونالد ترامپ از طرح استیضاح تبرئه شد، گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفت که به خاطر برخی اظهارنظرها از سمت خود فراخوانده شده است، اتفاقی که مسیر مذاکرات تجاری دو کشور را پیچیده‌تر خواهد کرد.

اختلافات و کسری‌ها

آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده جهانی، با ۲۷ عضو اتحادیه اروپا درگیری طولانی درخصوص یارانه‌هایی که دو طرف به غول‌های هواپیماسازی خود می‌پردازند، موانع تجاری محصولات کشاورزی و طرح‌های اتحادیه اروپا برای اعمال مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی این کشور دارد. بر اساس آمارهای ۲۰۱۸ و پیش از اینکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، این اتحادیه بزرگ‌ترین بازار صادراتی برای آمریکایی‌ها بوده است، بازاری که محصولات هوایی و رایانه‌ای بزرگ‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهند. در این رابطه پس از به چالش خوردن مذاکرات برای توافق تجاری میان دو طرف، دولت ترامپ تمرکز خود را برای رفع کسری بودجه گسترده کشورش با اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۹ رکورد ۱۷۸ میلیارد دلاری را به ثبت رساند، معطوف ساخته است.