در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شد، این مقام چینی گفت: «این (برداشته شدن تعرفه‌ها) شرط مهم توافق تجاری است. اهمیت فاز نخست توافق تجاری باید در حذف تعرفه‌هایی که دولت آمریکا تا به امروز اعمال کرده، بازتاب یابد.»

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «چین بر حل درست نگرانی‌های اصلی بر مبنای برابری و احترام مشترک و ایجاد شرایط مناسب برای فاز اول توافق تجاری، مشتاق همکاری با آمریکا است.» به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، روزنامه «صبح چین جنوبی» خبر داد این صحبت‌های مقام چینی پس از آن ایراد می‌شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی روز سه‌شنبه خود هشدار داد در صورتی که ما موفق نشویم به توافق تجاری برسیم، تعرفه‌هایی که تاکنون اعمال شده است را به‌طور قابل‌توجه افزایش خواهم داد. با این حال دونالد ترامپ در گفت‌وگو با یک کلوب اقتصادی در نیویورک، مدعی شد که دو کشور به توافق تجاری نزدیک شده‌اند.

به ادعای ترامپ در نیم قرن اخیر، چینی‌ها بدترین سال اقتصادی را پشت‌سر گذاشته‌اند و زنجیره عرضه‌شان به‌شدت درحال فروپاشی است و آنها تشنه دستیابی به توافق تجاری هستند. در این رابطه هفته گذشته وزیر بازرگانی چین اعلام کرده بود دو کشور برای برداشته شدن تعرفه‌هایی که تاکنون بر واردات یکدیگر وضع کرده‌اند توافق داشته‌اند. البته ترامپ هرگونه توافق برای برداشته شدن تعرفه‌ها را رد کرده است. بر این اساس قرار است، در تاریخ ۱۵ دسامبر دولت آمریکا دور جدید تعرفه‌ها را بر ۱۵۶ میلیارد دلار از محصولات چینی به اجرا گذارد، محصولاتی که کنسول بازی‌های ویدئویی و مانیتور‌های کامپیوتری را شامل می‌شود.

براساس گزارشی که روز چهارشنبه خبرگزاری آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی‌» منتشر کرد در مذاکراتی که میان دو طرف در جریان است، آمریکایی‌ها سعی داشته‌اند امتیازاتی از طرف چینی در زمینه‌هایی همچون حفاظت از مالکیت معنوی و انتقال اجباری تکنولوژی بگیرند. با این حال گزارشی که روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» منتشر کرده است حکایت از آن دارد طرف چینی خرید خود از محصولات کشاورزی آمریکا را به تعویق انداخته است. البته به‌نظر می‌رسد این فشارها در مذاکرات روز پنج‌شنبه نتیجه داده است. در این رابطه گمرک چین اعلام کرده است برخی از محدودیت‌هایی که پیرامون واردات محصولات گوشتی از آمریکا وجود دارد را لغو خواهد کرد.