در این نشست که با حضور استاندار آذربایجان غربی و نماینده ارومیه در مجلس برگزار شد، رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به جایگاه سفارتخانه‌های ایران در توسعه تجارت خارجی گفت: زمانی که آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند، از ایشان خواستم که در انتخاب سفرای ایران در دیگر کشورها و همچنین در انتخاب استانداران، رویکردهای اقتصادی را جایگزین رویکرد سیاسی کنند.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس نیز با حضور در این نشست به لایحه قانون مالیات ارزش افزوده اشاره و عنوان کرد: اگر این لایحه با همین وضعیتی که دارد به تصویب برسد به ضرر بخش‌خصوصی خواهد بود، چراکه بسیار مبهم است و موجب بروز رفتارهای سلیقه‌ای خواهد شد. محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز به وضعیت تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: امروز همگان به نقش بسزای بخش‌خصوصی واقفند و می‌دانند که باید با اعضای اتاق ایران همفکری کنند. وی به وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته و نوسانات ارزی اشاره و تصریح کرد: در آن زمان اتاق‌های سراسر کشور توانستند از ادامه نوسانات جلوگیری و از ابلاغ بخشنامه‌های ناگهانی ممانعت کنند.

حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید و تجارت در استان آذربایجان غربی وضعیت مرزهای این استان با عراق و ترکیه را نامساعد خواند و خواستار بازنگری و اصلاح کمبودها در این مناطق شد. وی تاکید کرد: لازم است سیستم‌های گمرکی فعال در این بخش به روز شوند. در ادامه شافعی با ارائه گزارشی به مهم‌ترین اقدامات خود و هیات رئیسه طی دو هفته گذشته پرداخت و با اشاره به دیدار خود با رئیس مجلس گفت: بیشترین بحث‌ها در این جلسه مربوط به روابط خارجی ایران به‌ویژه منطقه اوراسیا بود. ایشان توصیه‌هایی داشتند و اعلام آمادگی کردند تا با همکاری اتاق برای گسترش روابط تجاری با کشورهای اوراسیا قدم بردارند. همچنین وعده دادند تعرفه‌های ترجیحی به‌گونه‌ای تدوین شود که منافع کشور در آن لحاظ شود و از نظرات اتاق نیز استفاده شود و آنچه در ارتباط با وضعیت تعرفه ترجیحی با ترکیه اتفاق افتاد، تکرار نشود. او ادامه داد: در این نشست همچنین یادآور شدم که ناوگان حمل‌ونقل کشور برای افزایش روابط با اوراسیا آماده نیست. زیرساخت‌ها باید اصلاح و تکمیل شود.

شافعی همچنین از برگزاری جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه خبر داد. براساس اظهارات وی تا به امروز در زمینه آمایش سرزمین اقدامات بسیاری انجام شده است که موفق نبوده و به تازگی این سازمان مجدد درحال اصلاح این برنامه است. شافعی گفت: امیدواریم این طرح این بار موفق شود. درخواست ما این است که اتاق‌های استانی هم در این پروژه وارد شوند و نظرات خود را اعلام کنند. در ادامه این نشست، محمدرضا رمضانی دبیرکل و معاون امور مجلس اتاق ایران، گزارشی از وضعیت لایحه مالیات ارزش افزوده در مجلس ارائه داد. رمضانی گفت: امروز این لایحه در صحن مطرح شده و توانستیم اثرات زیادی در اصلاح بندهای آن داشته باشیم. حدود ۸۵ درصد نظرات بخش‌خصوصی در آن لحاظ شده است. با هماهنگی‌های انجام شده، نمایندگان کمیسیون مالیات اتاق ایران در صحن حضور دارند و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنند.

حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران از به نتیجه رسیدن و موافقت ریاست‌جمهور در مورد برگزاری همایشی با اعضای شوراهای گفت‌و‌گوی استانی با حضور همه اعضا در اواسط آبان خبر داد. براساس اظهارات وی در پایان این نشست بیانیه‌ای هم به‌عنوان خواسته‌های بخش‌خصوصی منتشر می‌شود. این همایش یک روزه خواهد بود و شامل ۵ کارگروه می‌شود که در قالب این کارگروه‌ها مطالبات بخش‌خصوصی بحث و بررسی خواهد شد. یونس ژائله نیز در ادامه بر ضرورت هم‌افزایی و توانمندسازی بخش‌خصوصی توسط خود آنها تاکید کرد. این فعال اقتصادی از وضعیت حاکم بر صادرات نیز انتقاد کرد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و از نوآوری‌ها استفاده نکنیم، همین بازارهای اندکی را که در اختیار داریم به تدریج از دست خواهیم داد. باید نگاه‌ها و رویکردها را در مورد شیوه صادرات و بازاریابی تغییر دهیم و قدم اول در این راستا ایجاد امید و اعتماد بین جوانان است.