به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، این حکم درحال‌حاضر تنها به اطلاع دو طرف درگیر رسیده و قرار است در تاریخ ۱۰ اکتبر به‌طور رسمی به تمام اعضای سازمان اعلام شود. خوزه آنتونیو بوئنکامینو، لوئرا بلومبرگ و سرگ پاناتیز سه عضو این کمیته با غیرقانونی دانستن برنامه‌های دولت هند برای تقویت صادرات در این حکم اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور سالانه بیش از هزار دلار است، دهلی‌نو حق ندارد چنین یارانه‌هایی را برای صادرات خود بپردازد. بر این اساس زمانی که این حکم نهایی علنی شود، دولت هند یک ماه زمان خواهد داشت تا اعتراض خود را به بدنه استیناف تسلیم کند. در صورتی که بدنه استیناف نیز از حکم کمیته حمایت کند، هندی‌ها مجبور خواهند بود برنامه فعلی در اعطای یارانه به کالاهای صادراتی خود را لغو کنند. مجموعه برنامه‌هایی که تحت‌تاثیر این حکم احتمالا قرار می‌گیرند عبارتند از: برنامه واحدهای صادرات‌محور، برنامه پارک‌های فناوری سخت‌افزار الکترونیک، برنامه پارک‌های بیوتکنولوژی، برنامه صادرات کالایی از هند، برنامه ارتقای صادرات کالاهای صادراتی، مناطق اقتصادی ویژه و واردات معاف از تعرفه برای صادرکنندگان. در سال ۲۰۱۸، دولت آمریکا در شکایتی که از سیاست‌های صادراتی هند در «سازمان تجارت جهانی»‌ داشت مدعی شد این برنامه‌ها در تضاد با بند ۱/ ۳ «توافقات سیاست‌های یارانه‌ای و جبران‌کننده» این سازمان است. براساس بند ۱/ ۳ این توافقات، اقتصادهایی که تولید ناخالص داخلی بیش از هزار دلار دارند، نمی‌توانند به کالاهای صادراتی خود یارانه بپردازند. در این باره از سال ۲۰۱۵ است که هندی‌ها می‌گویند قصد دارند یارانه‌های دولتی خود به کالاهای صادراتی را کنار بگذارند. در سال ۲۰۱۷ نیز دوباره دولت هند قصد خود را برای پایان دادن به یارانه‌های صادراتی تکرار کرد. با این حال به‌رغم این اظهارات، دولت این کشور همچنان برنامه‌های یارانه‌های صادراتی خود را ادامه می‌دهد. به عقیده کارشناسان این حکم «سازمان تجارت جهانی»‌ در زمانی مناسب برای آمریکایی‌ها اعلام شده است. درحال‌حاضر فشارهایی از جانب دولت ترامپ بر دهلی نو وجود دارد مبنی بر اینکه به‌عنوان بخشی از توافق موقت، هندی‌ها باید بازارهای داخلی خود را به خصوص برای محصولات پزشکی، لبنی و سایر محصولات باز کنند.

با توجه به اینکه تاکنون دولت آمریکا مانع از فرآیند انتخاب شش قاضی بدنه استیناف شده است، به نظر می‌رسد عالی‌ترین دادگاه تجاری جهان در تاریخ ۱۱ دسامبر منحل خواهد شد. در این رابطه مشخص نیست که هندی‌ها چطور می‌خواهند این حکم کمیته حل اختلافات را به چالش بکشند. یکی از کارشناسان قانونی که خواسته است نامش فاش نشود، پیرامون این موضوع می‌گوید:‌ «در غیاب بدنه استیناف سازمان تجارت جهانی، ما درحال ورود به دوره‌ای تاریک از داوری اختلافات تجاری جهان هستیم.» گرچه دولت آمریکا پیروزی بزرگی در اختلافات تجاری خود برابر هند به‌دست آورده، اما تاکنون واشنگتن حکم بدنه استیناف را به نفع هندی‌ها اجرایی نکرده است.»

این در شرایطی است که هندوستان امیدوار است در جنگ تجاری چین و آمریکا و دستور ترامپ مبنی بر خروج شرکت‌های آمریکایی از چین، پذیرای شرکت‌های آمریکایی باشد و به‌عنوان جایگزینی به‌جای چین عمل کند.