هشدار تجاری در نشست جی 7

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، سران کشورهای عضو گروه ۷ در فرانسه گرد هم آمده‌اند تا راه چاره‌ای برای نگرانی‌ از وقوع رکود اقتصادی بیابند، آن هم در عصری که اختلافات بین‌المللی در عرصه‌های گوناگون سایه افکنده است. یکی از این مسائل عمده جهان جنگ تجاری بین چین و آمریکاست که به‌نظر می‌رسد هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و از آنجا که آغازگر این جنگ دونالد ترامپ بوده است، حالا بسیاری از سران کشورها ترامپ را مقصر تحمیل اثرات این جنگ بر اقتصاد جهان‌ می‌دانند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا به ترامپ هشدار داده است در صورتی که تعرفه‌ها را از میان برندارد، اقتصاد جهان را به خطر می‌اندازد. بوریس جانسون گفت:‌ «آنهایی که از تعرفه‌ها حمایت می‌کنند، در معرض این خطر قرار دارند که به‌خاطر رکود اقتصاد جهان مورد سرزنش قرار گیرند.» جانسون و ترامپ در نشست صبحانه‌ای که در چارچوب اجلاس دو روزه جی۷ در بیاریتز فرانسه برپاست با یکدیگر دیدار کردند. با وجود این سخنان اما ترامپ در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای درباره برگزیت برای جانسون دارد اظهار کرد: ‌«او نیازمند هیچ نصیحتی نیست، او فرد درستی برای این سمت است.» ترامپ افزود پس از جدایی از اروپا توافق تجاری بزرگی با آمریکا در انتظار انگلستان است.

به گزارش رویترز، ترامپ در تلاش برای عادی جلوه دادن روابطش با ۶ کشور دیگر اندکی پیش از دیدارش با جانسون، در پیامی توییتری نوشت: «پیش از آنکه من به فرانسه برسم، اخبار جعلی و منزجرکننده‌ای مبنی بر تنش در روابط آمریکا با ۶ کشور دیگر وجود داشت که نشان می‌داد این نشست دو روزه یک فاجعه خواهد بود. خب ما دیدارهای خیلی خوبی داریم، رهبران از تعامل بسیار خوبی برخوردارند و کشور ما به لحاظ اقتصادی خیلی خوب عمل می‌کند- این حرف جهان است!» این درحالی است که جانسون در این دیدار به ترامپ هشدار داد که جنگ تجاری که به راه انداخته است «راه درست پیشرفت امور» نیست و اقتصاد جهان را با خطر رکود مواجه می‌کند. ترامپ همچنین از ادعای خود مبنی بر اینکه برای جنگ تجاری «برگزیده» شده است عقب‌نشینی کرد و مدعی شد که مطبوعات آن را طور دیگری جلوه داده‌اند.

تهدیدی از نوع چینی

پس از آنکه جنگ تجاری در روز جمعه به اوج خود رسید و آمریکا و چین به ترتیب در یک روز تعرفه‌های سنگینی را علیه واردات یکدیگر وضع کردند، روز شنبه چین هشدار داد که به شدت با تصمیم واشنگتن مبنی بر اعمال تعرفه‌های بیشتر بر ۵۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی مخالف است و به آمریکا هشدار داد که اگر از «اقدامات غلط» خود دست نکشد، با پیامدهای سنگینی مواجه خواهد شد.

روز شنبه وزیر بازرگانی چین در واکنش به افزایش ۵ درصدی تعرفه توسط آمریکا که البته بلافاصله با تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی مواجه شد، اعلام کرد:‌ «چنین حمایت‌گرایی یک‌جانبه و قلدرمآبانه‌ و فشار حداکثری تخطی از توافق رهبران چین و آمریکاست، با اصول احترام و منافع متقابل مغایرت دارد و به نظام تجارت چندجانبه و نظم عادی تجارت بین‌الملل آسیب می‌زند.» وی افزود:‌ «چین به‌شدت از ایالات‌متحده می‌خواهد که در مورد موقعیت دچار سوء تعبیر نشود یا اقتدار مردم چین را دست کم نگیرد.» روز یکشنبه نیز روزنامه دولتی خلق چین در مطلبی نوشت که چین با قدرت اقدامات اخیر آمریکا را تلافی خواهد کرد.