همچنین حمایت و تشویق شرکت‌های فعال در این حوزه، همکاری برای شکل‌گیری تشکل صادراتی در حوزه فیلم و انجام مساعدت‌های گمرکی برای تامین نیازهای وارداتی سینمای ایران بخشی از تعهدات چهارده‌گانه‌ای است که این سازمان اجرای آن را برعهده گرفته است. سازمان امور سینمایی نیز تعهدات پانزده‌گانه‌ای را در این تفاهم‌نامه برعهده گرفته است که صدور مجوز و حمایت از موسسات عرضه بین‌المللی فیلم، حمایت از برگزاری بازارهای بین‌المللی فیلم، حمایت از عرضه خدمات سینمایی در دیگر کشورها و صدور مجوز و حمایت از برگزاری رویدادهای تخصصی سینمایی در داخل و خارج از کشور بخشی از این تعهدات به‌شمار می‌رود.

در این نشست، حسین انتظامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینمای ایران به‌عنوان نماینده هنر و تمدن کشور یاد کرد و گفت: توسعه بازارهای جهانی و استفاده از ظرفیت این بازارها برای انتقال فرهنگ و سینمای ایران اهمیت زیادی دارد که امیدواریم در چارچوب این تفاهم‌نامه و پیگیری دیگر اولویت‌ها امکان دستیابی به آن فراهم شود. به گفته وی برای توسعه ظرفیت اقتصاد سینما پیگیری کمیسیون‌های مشترک، برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار فیلم در فضای بین‌المللی بخشی از برنامه‌هایی است که این سازمان تلاش می‌کند با کمک سایر بخش‌ها آنها را پیگیری کند.

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در حاشیه این مراسم گفت: یکی از برنامه‌های استراتژیک این سازمان تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی است. بسیاری از محصولات صادراتی ما در حوزه کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی طبقه‌بندی می‌شود و برای آنکه بتوان توان رقابتی آنها در بازارهای بین‌المللی را افزایش داد، استفاده از تولیدات فرهنگی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه محصولات فرهنگی می‌تواند با حداقل سرمایه‌گذاری، بیشترین عملکرد مثبت را از خود به نمایش بگذارد تاکید کرد: جدا از درآمد صادراتی این محصولات، بخش فرهنگی می‌تواند چهره ایران را که از سوی برخی رسانه‌های بین‌المللی مخدوش شده بازتعریف کند و عمق فرهنگی ایران و پیشینه غنی ما را بار دیگر به جهان عرضه کند. سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: معتقدیم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند در کنار دیپلماسی اقتصادی برای ایجاد بازار برای کالاهای ایرانی نقش‌آفرینی کند و از این‌رو امضای این تفاهم‌‌نامه مقدمه‌ای برای آغاز این همکاری‌ها خواهد بود. به گفته وی، مذاکرات سازمان توسعه تجارت با دیگر نهادهای فرهنگی برای رسیدن به تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آغاز شده و احتمالا پس از سینما دیگر عرصه‌های هنری می‌توانند به دولت در این زمینه کمک کنند.