غلامحسین دغاغله، مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت حمل محصولات کشاورزی در جنوب کرمان اظهار کرد: هر ساله در جنوب کرمان از آذرماه برداشت تره‌بار آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. اوج آن هم فروردین و نیمه اول اردیبهشت است اما امسال به دلیل شرایط مساعد جوی و افزایش بارش‌ها، بارگیری کالا زیاد بود و در روزهای اوج فعالیت، روزانه ۲۲۰ کامیون بارگیری می‌شد. هر ساله در اردیبهشت، پایان برداشت تره‌بار در جنوب کرمان بود که امسال به دلیل آنکه میزان خنکی هوا بیشتر بود، همچنان تا نیمه خرداد برداشت تره‌بار در این منطقه ادامه دارد. وی گفت: امسال چند اتفاق همزمان با هم در این استان رخ داد؛ مورد اول، برداشت گندم بود که تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم برداشت و از کشاورزان خریداری شده است. مورد دوم، واردات حجم بزرگی از کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) است؛ مورد سوم نیز فصل برداشت تره‌بار دزفول، شوش و شوشتر است. در کنار اینها، برداشت چغندر قند است که میزان تولید و برداشت امسال تا امروز به ۸۰۰ هزار تن رسیده و دو و نیم برابر میزان سال گذشته است.

سازمان راهداری هم با توجه به دستورات وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی در دو جلسه‌ای که دو وزارتخانه برای حمل محصولات با یکدیگر داشته‌اند، اهتمام ویژه‌ای به حمل این محصولات در روزها و هفته‌های اخیر دارد. دغاغله با اشاره به افزایش واردات کالاهای اساسی در روزهای اخیر از بنادر شهید بهشتی (چابهار) و شهید رجایی (بندرعباس) و همچنین آغاز فصل برداشت تره‌بار در استان هرمزگان و انتقال آنها به پایانه بار شهید رجایی در بندرعباس گفت: این مسائل سبب شد تا تدابیر ویژه‌ای به‌کار ببریم و حتی ناوگان راهداری را هم به‌کار بسته‌ایم. وی افزود: ناوگان راهداری را برای استان‌هایی که محصول چغندر به مقاصد آنها برای تصفیه و تولید قند حمل می‌شود (شامل استان‌های قزوین، همدان، کرمانشاه و مرکزی) در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی قرار شده کارخانه‌های تولید قند با شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قرارداد امضا کنند چون امضای قرارداد برای شرکت تولید قند تعهد ایجاد می‌کند و شرکت حمل‌ونقلی نیز راحت‌تر می‌تواند توزیع را در دستور کار قرار دهد؛ تاکنون همه کارخانه‌های تولید قند با شرکت‌هایی که قرار است محصول چغندر را حمل کنند، قرارداد امضا کرده‌اند.

این مقام مسوول ادامه داد: برای اجرای برنامه حمل مجموع کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) و محصولات کشاورزی از استان‌هایی که در فصل برداشت قرار دارند، چند تدبیر اندیشیده شد. نخست اینکه سهمیه سوخت ناوگان فعال در این بندر را افزایش داده‌ایم. مقرر شد با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در ۴ ماهه خرداد، تیر، مرداد و شهریور ناوگانی که از چهار بندر امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شهید رجایی و امیرآباد کالای اساسی حمل کنند، سهمیه سوخت‌شان به‌دلیل حضور در صف، درجا کار کردن ناوگان، روشن نگه داشتن کولر و ... ۳۰ درصد در هر ماه افزایش یابد که از پایان خرداد اعمال می‌شود. دغاغله تصریح کرد: تدبیر دوم این است که به ناوگانی که از بنادر کالای اساسی حمل می‌کنند، سهمیه سوخت قرضی به‌عنوان تنخواه در کارت‌های سوخت آنها شارژ کرده‌ایم. میزان این سوخت تنخواه، ۵۰ درصد سقف عملکردی آنها بوده است که این سهمیه قرضی تاکنون واریز شده است و به ۳۰۰ هزار ناوگان باری تعلق می‌گیرد.

قرار شد از ماه مرداد به بعد طی چند ماه از سقف عملکردی آنها کسر و جبران شود. وی راهکار سوم برای مدیریت ناوگان جهت حمل کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی را توزیع لاستیک سنگین اعلام کرد. مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری تدبیر چهارم در راستای افزایش توزیع محصولات و کالاهای اساسی از بنادر را توزیع روغن موتور عنوان و اظهار کرد: در چند روز اخیر روغن موتور خودروهای سنگین، کمیاب و گران شده است؛ از همین‌رو با شرکت تولیدکننده داخلی قرارداد امضا کرده و سامانه مربوط به آن طراحی شده است تا کارپردازان این شرکت ایرانی تولیدکننده روغن موتور در بندر امام مستقر شوند.وی به اقدام پنجم وزارت راه و سازمان راهداری برای حمل به موقع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی اشاره و تاکید کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام داده‌ایم، به‌کارگیری ناوگان ملکی سازمان راهداری برای حمل محصولات کشاورزی و همچنین به‌کارگیری در بنادر برای حمل کالاهای اساسی وارداتی است.

بخشی از ناوگان سازمان راهداری شامل ۷۰۰ دستگاه کامیون به حمل چغندر اختصاص یافته و محصول کشاورزان را رایگان به‌کارخانه‌های تولید قند منتقل می‌کند. اسم این طرح «ناوگان همیاری راهداری» است. مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام بعدی را انجام برخی اصلاحات در فرآیند کاری بندر شهید بهشتی چابهار اعلام کرد و گفت: در این بندر، ذرت، شکر و برنج وارداتی مربوط به دولت و بخش‌خصوصی تخلیه می‌شود اما این بندر وضعیت متفاوتی دارد و مشکلات خاصی دارد و معاون سازمان راهداری در این بندر مستقر شد تا مشکلات را برطرف کند. مهم‌ترین مشکل این بندر این بود که گمرک ساعت ۱۴ تعطیل می‌کرد ولی الان ۲۴ ساعته شده است. مشکل دیگر این بندر، کمبود باسکول و انبار است و ترددها از این بندر سخت است که البته با برخی اقدامات، ترددها از روزانه ۲۰۰ ورود و خروج کامیون درحال‌حاضر به ۳۵۰ دستگاه کامیون در هر روز رسیده است. دغاغله درباره ورود دلالان به پایانه‌های بار هم گفت: گام بعدی این بود که در بندر امام و بندر شهید رجایی سامانه اثر انگشت الکترونیکی را راه‌اندازی کرده‌ایم و تمام ترددها به داخل پایانه بار تا زمان صدور بارنامه و بارگیری در کامیون با استفاده از اثر انگشت رانندگان انجام می‌شود تا دلالان نتوانند وارد پایانه‌های بار شوند. وی گفت: در اقدام بعدی، در پایانه‌های بار با همکاری انجمن صنفی رانندگان، نیروی انتظامی شبانه‌روزی مستقر شده است و آخرین اقدام هم این بود که اطلاعات بارنامه و بندر به‌صورت سیستمی در سامانه‌های یکپارچه به‌صورت شفاف اعلام و ثبت می‌شود.