به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»،‌ براساس ارزیابی‌های بانک‌های آمریکایی، مورگان استنلی و یو‌بی‌اس، طی این سناریو، نرخ رونق اقتصادی چین ممکن است برای اولین بار در سه دهه اخیر به زیر ۶ درصد کاهش یابد. به گفته هلن قیائو، اقتصاددان ارشد بانک آمریکا، سرعت رشد اقتصادی چین ممکن است وخیم‌تر از چیزی باشد که اعداد نشان می‌دهند؛ سرعتی در نرخ ۸/ ۵ درصد. با این حال «بلومبرگ» در تحلیلی معتقد است بزرگ‌ترین سپر دفاعی چین برابر آمریکا، بانک مرکزی این کشور نیست، بلکه وزارت دارایی آن است که توپخانه ۶۵/ ۳ هزار میلیارد دلاری در اختیار دارد. از طرفی نظرسنجی «رویترز» از اقتصاددانان حکایت از آن دارد، جنگ‌تجاری با چین، احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را افزایش داده است.

صدمات چین در جنگ‌تجاری

با اثرگذاری تعرفه‌ها و خروج کسب‌وکارها به مقصد کشورهای دیگر، تحلیلگران صدماتی که چین به‌عنوان قطب عرضه جهانی می‌بیند را نیز ارزیابی کرده‌اند. آنها همچنین درخصوص گرداب بدهی‌ها هشدار داده‌اند، بدهی‌هایی که با توجه به افزایش مخارج دولت، به سطح ۳۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. محدودیت‌های جدید دسترسی «هوآوی»، غول تکنولوژیک چین به بازارها و عرضه‌‌کنندگان آمریکایی نیز وجهی دیگر از چالش‌های اقتصادی چین است که باید با آنها مقابله کند. لری هو، اقتصاددان ارشد یک شرکت خدمات سهامی در هنگ‌کنگ در این رابطه می‌گوید: «هزینه‌های بالقوه بلندمدت بسیار زیاد است. آنها باید بدانند پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن بیش از حد روی به سیاست‌های تشویقی آورد، اقتصاد کشورش دهه‌ها دچار روند نزولی شد.» به گزارش «بلومبرگ» در کوتاه‌مدت اقتصاد چین مسیر پرچالشی در پیش دارد. براساس یافته‌های نظرسنجی این خبرگزاری آمریکایی، این به آن خاطر است که به‌دنبال افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد از واردات محصولات چینی توسط دولت آمریکا، رشد اقتصادی امسال چین تا ۳/ ۰ درصد کاهش می‌یابد. در صورتی که ترامپ تعرفه تمام کالاهای وارداتی از چین را افزایش دهد، نیز رشد این کشور در سال آینده ۶/ ۰ درصد کاهش بیشتر را تجربه خواهد کرد. به گزارش «بلومبرگ»، در جنگ تجاری تمام‌عیار که به موجب آن هر دو طرف واردات یکدیگر را هدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار می‌دهند، رشد اقتصادی امسال چین از سطح هدف‌گذاری ۵/ ۶ درصد به ۶ درصد در نیمه دوم ۲۰۱۹ کاهش می‌یابد، نرخی که در سال آینده به سطح ۵/ ۵ درصد خواهد رسید.

توپخانه ۶/ ۳تریلیون دلاری چین

اصلی‌ترین سپر دفاعی چین در جنگ‌تجاری با آمریکا در اختیار وزارت مالی این کشور است و نه بانک مرکزی، مهم نیست دونالد ترامپ چه می‌گوید. به گزارش «بلومبرگ» در صورتی که اثرات واقعی تعرفه‌ها بر رشد اقتصادی امسال چین نمایان شود، پیش از اینکه بانک مرکزی در پکن اقدام به کاهش نرخ‌های بهره کند، وزارت مالی شی جین‌پینگ‌ توپخانه‌های عظیم خود را برای حمایت از دومین اقتصاد بزرگ دنیا به‌کار خواهد گرفت. در این رابطه هفته گذشته دونالد ترامپ در پیامی توییتری مدعی شد، مثل همیشه، چینی‌ها به منظور حمایت از کسب‌وکارهای خود، پول به نظام اقتصادی پمپاژ می‌کنند و نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند. او در ادامه توییت خود نوشت: «در صورتی که فدرال رزرو همکاری کند بازی تمام می‌شود و ما برنده می‌شویم.» براساس آمارهای منتشره روز چهارشنبه، در ماه آوریل، فعالیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد چین دچار کاهش شد.  براساس ارزیابی‌های «بلومبرگ»، دولت‌های مرکزی و محلی چین حداقل ۱/ ۲۵ هزار میلیارد یوآن (معادل ۶۵/ ۳ میلیارد دلار) را در بودجه امسال دست‌نخورده باقی گذشته‌اند. این رقم ۲ هزار میلیارد بیشتر از ذخیره مهمات مالی چین در دوره مشابه سال گذشته و تقریبا معادل کل تولید یک سال کشور آلمان است. سرنا ژو، اقتصاددان در شرکت خدمات سهام میزوهو، شرکتی مستقر در هنگ‌ ‌کنگ‌، در این رابطه می‌گوید: «در صورت تداوم جنگ‌تجاری، رهبران چین نسبت به همتایان آمریکایی خود بهتر می‌توانند از طیف گسترده‌ای ابزارهای سیاستی استفاده کنند. این همان نقطه اطمینان مقامات پکن است.» این اقتصاددان در ادامه ابزارهای سیاستی چین را این‌گونه بر می‌شمارد: «از سیاست‌های پولی و مالی گرفته تا موقعیت برتر شرکت‌های دولتی این کشور و کنترل رهبران چینی بر اقتصاد کشورشان، موضع قدرت واضح پکن در برابر واشنگتن است.»  رونمایی از توپخانه عظیم چین در جنگ‌تجاری با آمریکا در حالی است که جدیدترین نظرسنجی «رویترز» از اقتصاددانان نشان می‌دهد تشدید تنش‌های تجاری یک ماه اخیر دو غول اقتصادی، خطر رکود در اقتصاد آمریکا را افزایش داده است. بر این اساس اقتصاددانان مشارکت‌کننده در این نظرسنجی احتمال وقوع رکود بعدی آمریکا را در دو سال آینده ۴۰ درصد برآورده کرده‌اند، که در نظرسنجی ماه گذشته ۳۵ درصد پیش‌بینی شده بود. درحالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید جنگ‌تجاری ادامه‌دار با چین اثرات اندکی بر اقتصاد کشورش گذشته است، اما به گزارش «رویترز» نشانه‌های آشکاری از این اثرگذاری وجود دارد، جنگی که منجر به اضطراب بازارهای مالی شده است. مایکل هنسون، رئیس بخش استراتژی‌های جهانی کلان شرکت خدمات سهام «تی‌دی» در این رابطه می‌گوید: «ما تاکنون نیز در وضعیتی هستیم که در آن سطح تعرفه‌های وضع شده، یا آنها که قرار است طی هفته‌ای آتی وضع شود بسیار بالا است. بر این اساس، تعرفه ۲۵ درصدی بر تمام اقلام وارداتی از چین محدودیت واقعی جدی برای اقتصاد آمریکا است.» درحالی‌که درصدی یک رقمی از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «رویترز» می‌گویند وقوع رکود اقتصادی آمریکا در سال آینده محتمل است، اما یک‌چهارم از آنها احتمال بیش از ۵۰ درصدی برای وقوع رکود اقتصادی در آمریکا در نظر گرفته‌اند. در این نظرسنجی، ناامیدکننده‌ترین احتمالی که برای وقوع رکود در اقتصاد آمریکا در نظر گرفته شد، ۷۰ درصد بود.

 

فرجـام جنگ سـرد چیـن و آمریکـا