رکود در کمین «اقتصاد ترامپی»

نظرسنجی رویترز از ۱۱۰ اقتصاددان نشان می‌دهد که به احتمال ۲۵ درصد تا ۱۲ ماه آینده رکود اقتصادی گریبان آمریکا را خواهد گرفت. در نظرسنجی جدید رویترز از اقتصاددانان مطرح اقصی نقاط دنیا، شانس وقوع رکود اقتصادی در آمریکا (تا ۱۲ ماه آینده) ۲۵ درصد برآورد شده است.  اقتصاددانان شرکت‌کننده در این نظرسنجی یک نظریه ارائه داده‌اند که بر مبنای آن، فدرال رزرو در نشست ماه آینده خود نرخ بهره را تغییر نخواهد داد. علاوه‌بر این، نرخ بهره هدف نهاد پولی تا پایان سال‌جاری میلادی تنها یک بار دیگر افزایش داده خواهد شد و سال ۲۰۱۹ میلادی را با ثبت نرخ ۷۵/ ۲ درصدی به پایان خواهد رساند. کاهش رشد اقتصادی جهان و چشم‌انداز کاهش رشد در ایالات‌متحده منجر به توقف شتاب رشد نرخ بهره فدرال رزرو تا ماه جولای (۹ مرداد ۹۸ روز پایانی ماه جولای است) خواهد شد.

در حالی که بازارهای مالی آمریکا روند عرضه و فروش‌های سنگین خود در سال گذشته را پشت‌سر گذاشته و پروسه ترمیم را انجام داده‌اند، این نظرسنجی با شرکت بیش از ۱۱۰ اقتصاددان در هفته دوم و سوم ماه فوریه انجام شد که نشان می‌دهد چشم‌انداز رشد اقتصادی ایالات‌متحده همزمان با شتاب افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال‌جاری و سال بعد میلادی، کاهش یافته است. عدم‌اطمینان زیادی در فضای بازارهای جهانی وجود دارد که نشانگر ضعف در سیستم مالی کنونی است. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال‌جاری کند شود و به میانگین ۴/ ۲ درصد برسد که از رقم پیش‌بینی شده در ابتدای سال پایین‌تر است و کمترین نرخ رشد پیش‌بینی شده از آوریل سال گذشته نیز محسوب می‌شود. نظرسنجی‌های زیادی در ماه‌های اخیر بارها نشان داده‌اند که جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین خطری جدی برای اقتصاد ایالات‌متحده، چین و حتی اقتصاد جهانی است.روز چهارشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در حالی روند مذاکرات تجاری با چین را با عبارت «بسیار خوب پیش می‌رود» توصیف کرد که در عین حال تهدید به افزایش تعرفه‌گذاری بر واردات چینی را نیز چند روز قبل‌ از آن اعلام کرده بود.

  بدهی‌های دولتی

باوجود رشد اقتصادی مثبت ایالات‌متحده، بار مالی بر دوش این کشور رو به افزایش است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بدهی عمومی این کشور تا یازدهم فوریه (۲۲ بهمن) سال‌جاری میلادی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد دلار رسید که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. از آنجا که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده اختلافاتی را با کنگره بر سر تصویب بودجه دیوار مرزی دارد، تعطیلی موقت دولت فدرال آمریکا نیز به همین دلیل به رکورد زمانی جدیدی رسید. از طرف دیگر، این وضعیت که موجب افزایش تعهدات مالی آمریکا شده، هشدار بسیاری از کارشناسان از جمله آلن گرین اسپن، رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا را در پی داشته است.