این پایگاه در جزیره &#۳۹;ناتونا بسار&#۳۹; Natuna Besar، در جزیره ناوتن یکی از مناطق دورافتاده این کشور و در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری جزیره بورنئو واقع شده است.

اندونزی در دریای جنوبی چین ادعای ارضی ندارد، اما جاکارتا و پکن از سال ۲۰۱۶ تاکنون در این ناحیه غنی از منابع مختلف دریایی چندین تنش را شاهد بوده اند.

درسال ۲۰۱۶ یک قایق گشت زنی اندونزی یک کشتی ماهیگیری ۳۰۰ تنی چینی را در این منطقه توقیف کرد.

چند ساعت بعد از این حادثه، یک کشتی گارد ساحلی چینی نیز دراقدامی متقابل یک قایق ماهیگیری اندونزیایی را دراین آبها محاصره کرد که این اقدام سبب شد، مقام های مرزی اندونزی، کشتی ماهیگیری چینی را آزاد کنند.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی روز چهارشنبه در گفت وگو با رسانه های اندونزیایی با بیان اینکه این پایگاه نظامی از روز گذشته در این منطقه فعال شده است گفت : دولت اندونزی آماده است تا روشن کند که جزایر منطقه ناتونا با جمعیت ۱۶۹ هزار نفر ، در قلمرو اندونزی محسوب می شود.

به گزارش کمپس نشریه محلی اندونزی، ویدودو که سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری دیگری شرکت می کند، بدون نام بردن از کشور چین گفت : اگر کشوری تمایل به جنگ دراین منطقه داشته باشد، اندونزی نیز آماده است.

&#۳۹;هادی تیهاجانتو&#۳۹; فرمانده نیروهای مسلح اندونزی در مراسم افتتاح این پایگاه گفت که این پایگاه نظامی دریایی، به منظور جلوگیری از تهدیدات احتمالی امنیتی مرزی ایجاد شده است.

دولت اندونزی در سال گذشته، یک نقشه ملی جدید از این منطقه به عنوان منطقه اقتصادی شمال جزایر ناتونا ارائه کرد که طبق آن عملا این محدوده دریایی در قلمرو اندونزی شناخته می شود. این محدوه پیشتر به عنوان بخشی از دریای جنوبی چین مطرح بود.

اندونزی در سال ۲۰۰۲ نیز این منطقه را تغییر نام داده بود.

چین در سال گذشته بلافاصله به این اقدام واکنش نشان داد و با آن مخالفت کرد.

پکن ضمن اعلام هشدار در مورد عواقب این اقدام اعلام کرد که تغییر نام و جغرافیای منطقه شناخته شده بین المللی بر صلح و ثبات این منطقه تاثیر خواهد گذاشت و درعین حال به حفظ روابط صلح آمیز میان جاکارتا و پکن لطمه می زند.

اندونزی، با این حال بر این است که این حق را دارد که آبهای سرزمینی خود را می تواند تغییرنام دهد.

دریای جنوبی چین در زمره شلوغ ترین آبراههای استراتژیک جهان است که چین با مالزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام و تایوان دراین پهنه آبی اختلاف ارضی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.