مطمئن هستم که با اراده سیاسی مقامات دولت‌های عضو این کریدور و همچنین کشورهای حاضر در مسیر کریدور شمال-جنوب، موانع روان‌سازی حمل‌ونقل و ترانزیت در این مسیر مرتفع شده و به‌تبع آن، از رهگذر توسعه اقتصادی و تجاری منطقه، رفاه ملت‌ها نیز ایجاد خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی، به مراسم افتتاحیه راه‌آهن قزوین-رشت در چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور نیز اشاره کرد.

اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم تصریح کرد: در این اجلاس، درباره مسائل فی‌مابین کشورها که می‌تواند تسهیل‌کننده ترانزیت باشد، با مقامات مربوطه در کشورهای عضو کریدور شمال جنوب گفت‌وگو خواهد شد تا زمینه افزایش ظرفیت بهره‌برداری از کریدور فراهم شود. وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر اینکه باید بتوانیم موانع موجود بر سر راه توسعه این کریدور را احصا و تسهیل کنیم، اظهار کرد: کشورهای حاضر در این اجلاس، به افزایش همکاری‌ها علاقه‌مند بودند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از بخش‌های کریدور شمال- جنوب، توسعه زیرساخت‌ها است که باید ظرفیت عبور بار بیشتر از آن را ایجاد کنیم؛ به‌طور سنتی، بار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از گذشته از ایران عبور می‌کرد که در طول سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های این کریدور شامل خط آهن بندرعباس- بافق - سرخس، توسعه بنادر جنوبی و چابهار و همچنین بنادر شمالی و نیز خط‌آهن قزوین- رشت- آستارا که بخش قزوین- رشت آن چهارشنبه افتتاح می‌شود، از ظرفیت‌های زیرساختی این کریدور توسعه یافته است.

وی افزود: در حال ساخت خط آهن چابهار -زاهدان هستیم که این خط آهن تکمیل شده و بندر چابهار را به بنادر شمالی متصل خواهد کرد؛ ضمن اینکه اتصال به محورهای شرقی و غربی نیز برای توسعه ظرفیت این کریدور در دستور کار است. اسلامی گفت: نکته مهم دیگر در افزایش ظرفیت بار عبوری از کریدور شمال- جنوب، ایجاد شرکت‌های مشترک حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیکی است که این کریدور را به معنای واقعی، گسترش همه‌جانبه خواهد داد.