با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی، «دنیای اقتصاد» در «گام‌به‌گام با انتخابات اتاق بازرگانی»، به استقبال رقابت‌های نهمین دوره اتاق بازرگانی رفته و شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها را از محافل مختلف منتشر می‌کند.

   

طی روزهای گذشته صحبت‌هایی مبنی بر شکل‌گیری یک ائتلاف جدید با محوریت برخی اعضای گروه خواستاران تحول در برخی محافل شنیده شد. حمید حسینی از اعضای شناخته شده این گروه که در دوره گذشته انتخابات اتاق تهران تحت عنوان خواستاران تحول وارد عرصه رقابت شده بود،‌ با تایید این موضوع عنوان کرد که به زودی جزئیات بیشتری از این ائتلاف جدید اعلام خواهد شد. اکنون جدیدترین شنیده‌ها حاکی از آن است که حمید حسینی و یحیی آل‌اسحاق،‌ دبیرکل و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، برای حضور در این دوره از انتخابات با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند و در قالب یک گروه جدید به‌طور رسمی پا به میدان رقابت خواهند گذاشت. بر این اساس به نظر می‌رسد گروه خواستاران تحول در این دوره با شمایل و ترکیب جدیدی متفاوت از گذشته به عرصه انتخابات خواهد آمد.  

همچنین انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با صدور بخشنامه‌ای به تمامی هیات‌های نظارت اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ابلاغ کرده است که هرگونه فعالیت‌های سمعی و بصری تبلیغی در رسانه‌های مکتوب، مجازی و به‌ویژه ذکر نام افراد ثبت‌نام شده تا قبل از شروع ایام تبلیغات ممنوع است. در این بخشنامه تاکید شده است که مدت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه داوطلبان یکسان است و هشت روز قبل از روز اخذ رای با مراعات دیگر قوانین موضوعه آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت، این درحالی است که این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی، برخی نامزدهای نهمین دوره انتخابات اتاق تهران، بدون توجه به این آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن، تبلیغات خود را برای انتخابات یازدهم اسفندماه امسال آغاز کرده‌‌اند.

در عین حال ابراهیم بهادرانی با اشاره به این بخشنامه جدید گفته است: اظهارنظر نامزدهای این دوره از انتخابات در رابطه با مسائل روز اقتصادی کشور که در قالب مصاحبه، مقاله و یادداشت در رسانه‌های مکتوب، مجازی یا صدا‌و‌سیما مطرح می‌شود، در صورتی که شائبه تبلیغ انتخاباتی نداشته و علیه دیگر نامزدها نباشد، منع قانونی ندارد. وی با تاکید دوباره بر اینکه هیات‌های نظارت استان‌ها موظف به رسیدگی به تخلفات احتمالی صورت گرفته از سوی نامزدهای این انتخابات براساس آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها هستند، تصریح کرد که تخلفات احتمالی صورت گرفته از سوی نامزدهای نهمین دوره انتخابات اتاق تهران از سوی هیات نظارت بر انتخابات این اتاق، جمع‌آوری و مطابق با زمان تعیین شده در آیین‌نامه، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.