این شرایط فرصت خوبی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که توافق‌نامه چابهار بین هندوستان، افغانستان و ایران منافع منطقه‌ای و بین‌المللی را به چابهار گره زده و این منطقه در مسیری آرام حرکت توسعه‌ای خود را دنبال کند. با این همه لازم است زیرساخت‌های حمل‌ونقل این منطقه آزاد که از دوران پس از جنگ مورد بی‌توجهی قرار گرفته با سرعت بیشتری تکمیل شده تا نقش چابهار درتعاملات بین‌المللی با درگیر شدن منافع اقتصادی کشورهای دیگر در ترانزیت کالا از این مسیر افزایش یابد. با این همه بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیازمند تدبیر و یکپارچگی تصمیمات در استفاده ازاین فرصت به دست آمده است که می‌تواند نقش چابهار را به‌عنوان یک مسیر امن پررنگ‌تر از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاران نشان دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست خبری روز گذشته با اشاره به اینکه سهم حمل‌ونقل و دسترسی آسان به بازارها در تولیدات رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: سه بازار عمده آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا، اتحادیه عرب و آفریقا و شرق آسیا مورد توجه تولیدکنندگان جهانی است؛ اما نقطه مشترکی که دسترسی به همه این بازارها در آن بهینه باشد، چابهار است. براین اساس بهترین مسیر برای حمل‌ونقل در این بخش جهان که به بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد، از طریق سواحل شمالی دریای عمان یا همان سواحل مکران است.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه همه این موارد باعث می‌شود نقش چابهار پررنگ شود و زیرساخت‌ها از جمله حمل‌ونقل هوایی دراین منطقه موردتوجه باشد از موافقت اصولی به منظور راه‌اندازی ایرلاین در چابهار خبر داد و اعلام کرد: درحال مذاکره برای خرید هواپیماهای ایرباس و امبرائر هستیم اما باید بدانید که نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم با توجه به شرایط تحریم این هواپیماها را خریداری کنیم و باید هواپیمای دست دوم خریده شود. وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم از پتانسیل‌های بخش‌خصوصی در راه‌اندازی ایرلاین بهره بگیریم، تاکید کرد: برنامه راه‌اندازی ایرلاین برای نوروز سال قبل بود، اما به‌دلیل شرایط به‌وجود آمده این مساله به تعویق افتاده و امیدواریم در آینده شاهد پیشبرد امور در این راستا باشیم.

کردی با اشاره به اهمیت ایجاد فرودگاه مسافری در چابهار اظهار کرد: درحال‌حاضر وضعیت فرودگاه مسافری در چابهار مناسب نیست و طراحی ترمینال مسافری جدید صورت گرفته و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. علاوه بر این‌ فرودگاه کارگو که دو سال قبل جانمایی شد و در فاصله ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد در حال حاضر توجیه عملیاتی پیدا کرده تا بتوانیم حمل‌ونقل هوایی کالا را با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های چابهار تبدیل شدن به‌ هاب حمل‌ونقل در منطقه است، اضافه کنیم تا به این ترتیب در منطقه چابهار همزمان شاهد توسعه حمل‌ونقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای باشیم.

کردی در ادامه با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در این منطقه خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار برنامه‌های گسترده‌ای را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد اما اولویت ما نه چین و نه هندوستان بلکه اولویت اصلی ما ایران است، زیرا بازیگر اصلی در چابهار کشوری جز ایران نیست و اگر بخواهیم به سمت یک یا دو کشور سوق پیدا کنیم منافع اصلی خودمان را با منافع آنها گره زده‌ایم. این درحالی است که باید بتوانیم منافع کشورهایی نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی را درگیر چابهار کنیم. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به تغییر استراتژی مناطق آزاد در تولید کالا گفت: ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار با افزایش ۲۰ برابری از ۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به بیش از یک هزار و ۵۶ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۶ رسید. هر چند امسال به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و لزوم ثبت سفارش در منطقه آزاد چابهار مانند سایر نقاط کشور، صاحبان کسب‌وکار مشکلاتی را شاهد بودند اما به‌ویژه در بخش صادرات مجدد روند مطلوبی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه طی دو سال‌جاری رقمی معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار مدنظر قرار گرفته است، در مورد قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری در این منطقه اعلام کرد: در ارتباط با شهرک دارویی و پتروشیمی با چینی‌ها و درخصوص شیلات با ژاپنی‌ها و کشورهای فرانسه و ژاپن مذاکراتی را انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم قراردادهای مربوطه را به سرانجام برسانیم. وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت ترانزیتی چابهار یکی از اهداف این منطقه است، اظهار کرد: پروژه راه‌آهن از چابهار تا زاهدان در هشت کارگاه درحال پیشبرد است و ۶۵ درصد تا ایرانشهر پیشرفت فیزیکی داشته و از ایرانشهر تا چابهار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد همچنین با بیان اینکه درحال‌حاضر ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۵/ ۸ میلیون تن در سال رسیده و قرار است این ظرفیت به ۸۵ میلیون تن افزایش یابد، گفت: براساس برنامه زمان‌بندی صورت گرفته سازمان بنادر و دریانوردی قرار بر این است که تا پایان سال میلادی تحویل موقت فاز یک بندر شهید بهشتی انجام شود. ضمن اینکه از چابهار تا سرخس خط جاده‌ای در نظر گرفته شده است و توجه به شقوق مختلف حمل‌ونقل از اهداف توسعه چابهار تلقی می‌شود و علاوه بر این آزادراه چابهار به خروجی شهر و کنارک رو به اتمام بوده و انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال این پروژه را مدنظر قرار دهد.

کردی با بیان اینکه بررسی لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار در مجلس بررسی و تصویب شد، خاطرنشان کرد: با تصویب نهایی در شورای نگهبان عملیات اجرایی این الحاق ابلاغ و روند آن اجرایی می‌شود که قطعا در منطقه آزاد تغییر بزرگی خواهد بود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در پایان درخصوص اقدام تروریستی صورت گرفته در منطقه آزاد چابهار بیان کرد: همواره همزمان با چنین اتفاقاتی شاهد ایجاد ناامنی در منطقه هستیم، اما این‌بار نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه بار امنیتی حادثه کم بود و چنین اقدامات کور و بی‌هدفی نه‌تنها اثرگذار نیست، بلکه مانع توسعه چابهار نمی‌شود.