به گزارش صداوسیما، صدرالدین نیاورانی با اشاره به اینکه سیب در کشور به لحاظ تولید و صادرات از مزیت نسبی برخوردار است افزود: این محصول به‌دلیل بهره‌مندی از یکسری ویژگی‌ها از قبیل رنگ، عطر، طعم، کیفیت و مصادیقی از این نوع، جایگاه ویژه‌ای در سطح بازارهای جهانی دارد. وی گفت: وزارت جهادکشاورزی از سال گذشته تدابیری درخصوص صادرات سیب از قبیل اعطای جوایز صادراتی، تمهیدات مناسب در زمینه حمل‌ونقل، ایجاد زنجیره و ... انجام داده است.

نیاورانی بابیان اینکه افزیش نرخ ارز در کنار سایر تمهیدات در روند توسعه صادرات سیب بسیار تاثیرگذار بوده است تصریح کرد: امسال به‌دلیل افزایش نرخ ارز برخی از محصولات کشاورزی به‌خصوص سیب درختی قابلیت صادراتی و رقابت‌پذیری خوبی در سطح بازارهای بین‌المللی پیدا کرده است. وی در ادامه ضمن اشاره به تشکیل زنجیره ملی سیب ایران گفت: این زنجیره حلقه‌های تولید، توزیع، صادرات، درجه‌بندی، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، فرآوری، کاهش واسطه‌گری، قیمت تمام شده، مصرف داخلی و ... را شامل و در یک کلام نقش بسیار پررنگی در ساماندهی بازار سیب و کاهش مشکلات کشاورزان دارد. نایب‌رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران افزود: جای خالی زنجیره در حوزه همه محصولات کشاورزی کشور به وضوح قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی درحال‌حاضر برای جبران این خلأ به‌دنبال ایجاد زنجیره در سایر تولیدات از قبیل مرکبات، کیوی و غیره است.