به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ابتدای این نشست که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، علی محمدی‌تات رئیس انجمن جوانان استان تهران، با اعلام دستور جلسه، به بیان برخی موانع حقوقی برای توسعه فعالیت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بازرگانی، عدم ورود جوانان به این عرصه و بالا بودن میانگین سنی بازرگانان ایرانی است و اگر جوانان نتوانند به این عرصه ورود کنند، آینده این حوزه نگران‌کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش حجم نقدینگی و مشکلات مربوط به بحث تخصیص ارز به کالاها، دو مشکل اساسی امروز بازرگانان برای توسعه فعالیت و اشتغال‌زایی است.

در ادامه فرشید فرزانگان مدیرعامل شرکت آترین فرازان آوین، با بیان اینکه معضل اصلی اقتصاد ایران حجم نقدینگی است، گفت: افزایش بی‌سابقه حجم نقدینگی در سال‌های اخیر موجب افزایش تورم در کشور شده است. امیدواریم مجلس و دولت هر دو با کمک یکدیگر، به‌طور همزمان نسبت به برطرف کردن این معضل اقدام کنند. وی افزود: خطر انزوای مالی ایران به‌دلیل نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و به‌دنبال آن افزایش حجم نقدینگی در کشور و افزایش زمان اتمام طرح‌های عمرانی به سه برابر مدت پیش‌بینی شده، از جمله مهم‌ترین مواردی است که اقتصاد ایران را تهدید می‌کند.

وی با انتقاد از نحوه وضع مقررات توسط وزارت صمت، گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر تصمیمات و دستورالعمل‌های دولت و مقررات وضع شده، کمتر مبنای اقتصادی و کارشناسی داشته است. بنابراین از مجلس درخواست داریم نظارت و پیگیری‌های خود را برای حل این معضلات افزایش دهد.

در ادامه نازنین فلاحتی مدیرعامل شرکت اسطوره طب پارس، با اشاره به مشکلات شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی، مواد بهداشتی و دارویی، گفت: عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی، مواد بهداشتی و دارویی از سوی مراکز درمانی به ویژه مراکز درمانی دولتی از سال ۱۳۹۵ تا کنون و اجبار پرداخت انواع اوراق که با کسر مبلغ قابل توجهی در بازار و فرابورس نقد خواهد شد، بزرگ‌ترین مشکل فعالان حوزه سلامت است. محمدحسین حیاتی، مدیرعامل شرکت هوپاد ماشین نیز در سخنانی ضمن انتقاد از رفتار برخی مدیران و مقامات با شرکت‌های بازرگانی، تصریح کرد:‌ عدم تخصیص ارز به کالاهای غیراساسی به‌ویژه در مورد شرکت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های نوپا، امکان کارآفرینی را از بین برده و نتیجه این کار انحصار توسط شرکت‌های قدیمی‌تر و حذف رقابت از بازار است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌ها بحث تعیین سقف واردات است. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های بازرگانی نقش مهمی در اشتغال‌زایی ایفا می‌کنند؛ اگر یک شرکت بازرگانی نتواند با افزایش واردات، کسب‌وکار خود را توسعه بدهد، چگونه باید اشتغال ایجاد کند؟

حیاتی با انتقاد به اینکه برخی از مسوولان حتی با ادبیات تخصصی بازرگانی آشنا نیستند، پیشنهاد کرد: با احداث شهرک صنعتی مختص جوانان یا اختصاص بخشی از مناطق صنعتی به جوانان،‌ فرآیند کارآفرینی را توسعه دهیم.

در ادامه امین فتحی، مدیرعامل شرکت گسترش خدمات کارا تلفن، با اشاره به اهمیت حضور فعال بخش بازرگانی در اقتصاد کشورگفت: در صورت برطرف نشدن مشکلات مطرح شده در این نشست، اشتغال‌زایی در کشور وضعیتی بحرانی را تجربه خواهد کرد. محدودیت در ثبت سفارش، موارد مربوط به بیمه، اداره امور مالیات، دارایی و... همگی از مواردی هستند که ادامه حیات بازرگانی در ایران را دشوار کرده‌اند. علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، تصریح کرد: به‌طور حتم برگزاری این‌گونه نشست‌ها به بررسی و شناخت راهکارهای جدید برای حل مصائب و مشکلات پیش روی تولید، اشتغال‌زایی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌های اجتماعی، بسیار ارزشمندتر از سرمایه‌های هیدروکربنی و معدنی یک کشور است، افزود: متاسفانه سال‌ها است که اقتصاد ایران از فقدان یک راهبرد مشخص رنج می‌برد و همین موضوع باعث تکرار تجربیات شکست خورده در طول این ۴۰ سال شده است. بختیار تصریح کرد: معتقدم مجلس با کمک شما فعالان جوان حوزه اقتصاد، می‌تواند برای بسیاری از مواردی که در این جلسه مطرح شد، راهکارهای عملیاتی پیدا کند. بنابراین از شما می‌خواهم طرح‌ها و پیشنهادهای خود را برای رفع این مشکلات به مجلس ارائه کنید.