تدارک سومین «حمله تجاری»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، تصمیم روز سه‌شنبه دولت ترامپ در تکمیل سومین حمله تجاری آمریکا علیه چین صورت گرفت. پیش از این در آغاز سال ۲۰۱۸ ترامپ در اولین اقدام خود با وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی، تنها چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا هدف قرار داد. افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم در اوایل فروردین (اواخر مارس) و هدف قرار دادن ۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی در اواسط تیر (اوایل جولای)، به ترتیب دومین و سومین حملات تجاری ترامپ در «جنگ‌تجاری» با چین بوده‌اند. به گزارش «رویترز» فهرستی که روز سه‌شنبه منتشر شد شامل طیف گسترده‌ای از کالاهای الکترونیک، پلاستیکی و شیمیایی است.  روز چهارشنبه یک روزنامه دولتی چین در واکنش به این اقدام آمریکا نوشت که افراد بخصوصی که می‌خواهند از تعرفه‌ها به‌عنوان یک اهرم برتری علیه چین برای اهداف شخصی خود استفاده کنند باید بدانند که در نهایت تنها خودشان صدمه خواهند دید. در این یادداشت آمده است که مردم چین در طول تاریخ با ایستادگی و انعطاف‌پذیری خود توانسته‌اند از سختی‌ و بحران‌ها به سلامت عبور و به سمت رفاه حرکت کنند. این روزنامه با «بی‌شرمانه و بیفکرانه» توصیف کردن افزایش تعرفه‌های ترامپ یادآور می‌شود که این تعرفه‌ها در نهایت به ضرر خود آمریکایی‌ها خواهد بود.

چین برنده و آمریکا بازنده

به‌رغم تهدیدات تعرفه‌ای ترامپ صادرات چین در ماه جولای افزایشی فراتر از انتظار داشت. به گزارش «رویترز» این افزایش باعث شده است تا مازاد تجاری چین در برابر آمریکا نزدیک به رکورد جدیدی قرار گیرد. جدیدترین آمارهای صادرات چین که اولین بار پس از اعمال تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار از وارداتشان از سوی دولت آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد ماه گذشته میلادی (جولای) مازاد تجاری چین برابر آمریکا به ۰۹/ ۲۸ میلیارد دلار رسید. پیش از آن (در ماه ژوئن)، مازاد تجاری چین برابر آمریکا رکورد ۹۷/ ۲۸ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده بود. افزایش چشمگیر صادرات و مازاد تجاری چین در حالی است که اوایل این هفته (یکشنبه)، «دنیای اقتصاد» در گزارشی از باخت دونالد ترامپ در «جنگ تجاری» با چین بر مبنای معیار مورد علاقه خود او خبر داده بود. بر اساس جدیدترین داده‌های «اداره آمار آمریکا»، کسری تجارت کالای آمریکا برابر چین در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن (مه) حدود ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت (افزایش یک میلیارد دلاری نسبت به ژوئن ۲۰۱۷). در ۶ ماه نخست ۲۰۱۸ نیز این کسری به سطح ۷/ ۱۸۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به رقم ۱/ ۱۷۱ میلیارد دلاری ۶ ماه نخست ۲۰۱۷، بسیار بالاتر است.

تعرفه‌ها، آمریکایی‌ها را بیکار کرد

صدها نیروی‌کار آمریکایی به‌خاطر تعرفه‌های ترامپ شغل خود را از دست داده‌اند و کارشناسان از روند روبه افزایش آن ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش «بوزفیدنیوز»، گرچه اشتغال در شرکت‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا افزایش یافته است، اما این افزایش به اندازه‌ای نیست که از دست رفتن مشاغل در سایر بخش‌ها را جبران کند. در این باره شرکت مشاوره تجاری «ترید پارتنرشیپ ورلدواید» تخمین زده است اقتصاد آمریکا تحت تأثیر تعرفه‌های ترامپ به‌طور خالص ۴۰۰ هزار شغل خود را از دست خواهد داد. در این باره شرکت‌های «المنت تی‌وی کمپانی» در کارولینای جنوبی، «رک سیلیکون» در واشنگتن، «برینلی-هاردی»‌ در ایندیانا، «امریکن کگ کمپانی» در پنسیلوانیا، «بلک کت ویر پارتس» در لوآ، «تامپا پی تایمز» در فلوریدا، «هارلی دیویدسون» و... از جمله شرکت‌های آمریکایی هستند که اعلام کرده‌اند بخشی از نیروی‌کار خود را به‌خاطر تعرفه‌های ترامپ تعدیل می‌کنند.

ضربه چین از هند

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه هند، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نخ جهان، در تلاش برای کاهش واردات از چین، تعرفه واردات بیش از ۳۰۰ کالای البسه‌ای را دو برابر کرد. به گزارش «رویترز» در چند ماه اخیر این دومین بار است که هند تعرفه واردات منسوجات خود را افزایش می‌دهد. هندی‌ها تلاش می‌کنند به‌واسطه افزایش تعرفه، صنعت منسوجات داخلی خود را در برابر واردات ارزان از چین حفظ کنند. در این باره در سال منتهی به مارس ۲۰۱۸ مجموع واردات پارچه و البسه هند با افزایشی ۱۶ درصدی به ۷ میلیارد دلار رسید، وارداتی که حدود ۳ میلیارد از آن از کشور چین بوده است. این افزایش واردات موجب شده است کسری تجاری صنعت منسوجات هند در برابر چین به رکورد ۵۴/ ۱ میلیارد دلار در ۲۰۱۷/ ۲۰۱۸ برسد.

«دوباره آمریکا را برنجان»

کن موآک، استاد بازنشسته و برجسته دانشگاه «کاپیلانو» کانادا در تحلیلی که در روزنامه هنگ‌کنگی «آسیا تایمز» به چاپ رسانده است با ارائه سه دلیل به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه می‌کنند بجای «جنگ‌ تجاری» به گفت‌وگو با چین روی آورد. به تحلیل این اقتصاددان، دونالد ترامپ مسیری اشتباه در پیش گرفته است چرا که چالش‌های اقتصادی آمریکا به داخل خود این کشور باز می‌گردد: اول، تصمیم کسب‌وکارهای آمریکایی برای بیشتر «ماشینی‌شدن» و انتقال خطوط تولید خود به خارج از مرزهای آمریکا. در این میان نه کسب‌وکارها و نه جوامع سیاسی آمریکا تلاش کافی نکرده‌اند تا نیرو‌‌های کاری که بخاطر «جهانی‌شدن» و «ماشینی‌شدن» شغل خود را از دست داده‌اند، دوباره آموزش ببینند. دوم، سیاست‌های ترامپ بیش از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشند، انگیزه سیاسی دارند. بنا به ادعای دونالد ترامپ، چین بازی کثیفی را برای تصاحب نفوذ و برتری آمریکا علیه این کشور به‌ راه انداخته است. و در نهایت سوم، دولت آمریکا تلاش می‌کند چین را بطور کامل تسلیم خود کند، همان‌گونه که با ژاپن در دهه ۱۹۸۰ رفتار کرد. البته موآک بر این باور است که چین، ژاپن نیست و با آن تفاوت‌های اساسی دارد.