امید ملک مدیرعامل شرکت بر و بحر ایران و رئیس هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، در حاشیه بازدید از سازمان رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با اشاره به وضعیت کشتیرانی ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا گفت: هر چند برخی از شرکت‌های کشتیرانی خارجی از ایران خارج شده‌اند، اما باید توجه داشت که هنوز نمایندگی شرکت‌های فراوانی در ایران حضور دارند و اگر دولت به بخش‌خصوصی اعتماد کند می توان این شرایط سخت را پشت‌سر گذاشت. وی افزود: از اواخر مرداد ماه به‌طور تقریبی ۱۲ خط اول جهان، دیگر به بنادر ما تردد نمی‌کنند. هم اکنون شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اصلی‌ترین شرکتی است که کار حمل‌ونقل بارهای تجاری و بازرگانی را انجام می‌دهد.

ملک در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان شرکت‌هایی را یافت که کار با ایران را به کار با آمریکا ترجیح دهند، گفت: جریان نقدینگی در شرکت‌ها که با کمک بانک‌ها انجام می‌شود مثل جریان خون برای اندام‌های بدن است. این موضوع که یک شرکت نخواهد با آمریکا کار کند یا بخواهد با ایران کار کند، اهمیتی ندارد؛ آنچه اهمیت دارد، حساب‌های بانکی شرکت‌های مختلف در نظام بانکی است. به‌عنوان مثال اگر یک شرکت در بانکی در کشور عمان حساب داشته باشد و بخواهد با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند، در مدت زمان کوتاهی از طرف آمریکا تحت‌فشار قرار گرفته و حساب آن شرکت در بانک مسدود می‌شود.  مسعود پل مه دبیرکل این انجمن نیز در جریان این بازدید گفت: در دولت دهم ما می‌توانستیم با واسطه‌گری و تعامل خوبی که با برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشتیم، اقتصاد و صنعت کشتیرانی خود را سرپا نگه داریم؛ اما در دوره کنونی با توجه به موضع‌گیری‌های تند آمریکا و کشورهای عربی مانند عربستان، بعید می‌دانم برخی کشورهای منطقه اجازه دهند کالاها یا شرکت‌های ایرانی از ظرفیت و زیرساخت‌های آنها استفاده کنند. با توجه به افزایش هزینه تبادل کالا، در چنین وضعیتی، مجبور هستیم به ظرفیت و اقدامات کشتیرانی‌های خود اتکا کنیم. پل مه درباره نقش بخش‌خصوصی در شرایط فعلی، گفت: به‌طور حتم تمامی شرکت‌هایی که از ظرفیت فعالیت بین‌المللی برخوردار هستند، باید بر همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط تمرکز کنند. باید به این نکته اشاره کنم که اگر شرکتی با وجود این تهدیدها و تحریم‌ها، وارد میدان رقابت شد، باید از حداکثر حمایت‌های سیاسی برخوردار باشد.

این فعال حوزه دریانوردی گفت: در دوران پیشین تحریم‌ها، سه نوع تحریم (تحریم خزانه‌داری آمریکا، تحریم اتحادیه اروپا و تحریم سازمان ملل) بر سر راه اقتصاد ایران بود. مجموع این تحریم‌ها باعث شد اقتصاد ایران روزهای دشواری را بگذراند اما در همان دوران منافذی برای حفظ تنفس اقتصاد وجود داشت. به‌عنوان مثال ما در آن زمان با بسیاری کشورها از جمله کره‌جنوبی، مبادلات اقتصادی داشتیم.

وی افزود: در وضعیت کنونی تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، پشتوانه بین‌المللی نداشته و ایالات‌متحده آمریکا تنها به‌دلیل اثبات قدرت خود به جهان، عرصه را بر ایران تنگ کرده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این فشارها، سعی دارد با تهدید و ایستادگی در برابر این فشارها، در این رقابت پیروز شود. یکی از راهبردهای آمریکا در رقابت، هدف قرار دادن تبادل تجاری با ملیت ایرانی است؛ یعنی هیچ شخصیت حقوقی و حقیقی نتواند با ایرانیان مراودات اقتصادی داشته باشد. پل مه با بیان اینکه دامنه تحریم‌های کنونی بسیار وسیع‌تر از گذشته است، تصریح کرد: تفاوت این دوران با دوره‌های گذشته در این است که در دوره‌های پیشین یکسری شرکت‌های مشخص هدف تحریم‌ها بودند؛ اما اکنون تمامی شرکت‌های ایرانی تحت تحریم همه‌جانبه آمریکا قرار دارند.