پاسخ کانادایی به تعرفه آمریکایی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، از امروز برخی محصولات آمریکایی به ارزش تقریبی ۶۳/ ۱۲ میلیون دلار مشمول تعرفه‌های واردات دولت کانادا شده‌اند. روابط آمریکا و کانادا به‌عنوان دو همسایه و شریک تجاری از آغاز دوره تصدی‌گری ترامپ به تیرگی گراییده است و پس از مواجهه پر تنش سران دو کشور در اجلاس جی‌۷ در کبک با این تصمیم رکورد تازه‌ای در شدت مناقشات فی‌مابین ثبت شد. این اقدام کانادا نشان داد نزدیک‌ترین شرکای تجاری آمریکا هم در شرایط کنونی تاب نمی‌آورند و از اقدامات تلافی‌جویانه در برابر سیاست‌های حمایتگرانه ترامپ نمی‌هراسند. اقدام کانادا یادآوری کرد پشت کردن به شرکای تجاری حتی برای اقتصاد آمریکا هم عواقب سختی در پی خواهد داشت.  تعرفه‌های واردات کانادا هم عمدتا بر محصولات فولاد و آلومینیوم آمریکا اعمال می‌شود، اما محصولات دیگری هم مشمول این تعرفه‌ها شده‌اند. آمریکا مقصد عمده‌ صادرات فولاد و آلومینیوم کاناداست ولی در عین حال کانادا هم بیش از نیمی از صادرات محصولات فولادی آمریکا را وارد می‌کند. وزارت اقتصاد کانادا فهرست کالاهای مشمول تعرفه را منتشر کرده است. برخی محصولات غذایی نظیر ماست، آب پرتقال و سس گوجه‌فرنگی هم مشمول این تعرفه‌ها شده‌اند. این محصولات در ایالت‌هایی تولید می‌شوند که رای آنها در انتخابات آمریکا برای ترامپ و حزب متبوعش یعنی جمهوری‌خواهان بسیار مهم هستند.

دولت چین هم در پاسخ به تعیین تعرفه‌های مضاعف بر کالاهای چینی در اعمال تعرفه متقابل سیاستی در پیش گرفت که کشاورزان و صنعتگران ناحیه مرکزی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. ساکنان این مناطق مهم‌ترین حامیان ترامپ در انتخابات گذشته بودند. لیست کالاهای مشمول تعرفه‌ها با دقت زیادی انتخاب شده است تا بیشترین زیان را متوجه صادرکنندگان آمریکایی کنند و مصرف‌کنندگان داخلی را از افزایش قیمت‌ها تا حد امکان مصون نگه دارند. منابع آگاه اعلام کرده‌اند مکزیک و اتحادیه اروپا هم فهرست‌های مشابهی از کالاهای مورد نظر خود را آماده کرده‌اند تا در صورت لزوم تعرفه مضاعفی بر واردات این کالاها اعمال کنند. ترامپ با اعمال تعرفه‌ها می‌کوشد از صنایع داخلی حمایت کند، اما وضع تعرفه متقابل از سوی کانادا و دیگر شرکای تجاری آمریکا سبب می‌شود قیمت کالاهای آمریکایی در این کشورها به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش بیابد. با کاهش تقاضا شرکت‌های آمریکایی تحت فشار قرار می‌گیرند و سیاست «نخست آمریکا»ی ترامپ در عمل بی‌نتیجه می‌ماند.  فریلند درخصوص این تصمیم گفت:«ما مناقشه تجاری را گسترش نمی‌دهیم، اما کوتاه هم نمی‌آییم.» دولت لیبرال کانادا ماه گذشته اعلام کرده بود در برابر تعرفه‌هایی که آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از دیگر کشورها تعیین کرده است، به اقدام متقابل متوسل خواهد شد. به گفته فریلند این تصمیم نه از سر عصبانیت بلکه با تاسف فراوان اجرا می‌شود. حجم مبادلات تجاری دو کشور هم‌اکنون بیش از ۲ میلیارد دلار کانادا در هر روز است. فریلند افزود پیش از این ۶ بار با نماینده تجاری کاخ سفید گفت‌و‌گو کرده است و آمادگی دارد در هر زمانی با مقامات تجاری آمریکا در این خصوص مذاکره کند. دولت کانادا یک بسته حمایتی ۲ میلیارد دلاری (دلار کانادا) برای پشتیبانی از صنایع وکارگرانی ارائه کرده است که از وضع تعرفه‌های واردات آمریکا متضرر شده‌اند.

شکایت رسمی روسیه

روسیه هم شکایت رسمی خود را علیه تعرفه‌های آمریکایی واردات فولاد و آلومینیوم به سازمان تجارت جهانی ارائه کرد و خواستار حکمیت در چارچوب قواعد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی شده است. ماکسیم اورشکین وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد این کشور به‌طور رسمی شکایت خود را به سازمان تجارت جهانی تسلیم کرده و خواهان آن شده است که براساس رویه حل اختلاف سازمان تجارت جهانی با آمریکا رایزنی کند. اورشکین تاکید کرد کشورهای دیگر نظیر چین، هند، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و نروژ هم پیش از این علیه وضع تعرفه‌ ۲۵ درصدی واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا نزد این سازمان طرح شکایت کرده‌اند. رایزنی با آمریکا نخستین مرحله از رویه حل اختلاف WTO است. در این مرحله از طرفین مناقشه خواسته می‌شود برای دستیابی به راه‌حل مورد توافق هر دو طرف تلاش کنند. در صورتی که در این مرحله راه‌حل مشترکی یافت نشود، روسیه می‌تواند خواستار تشکیل کمیته استیناف برای بررسی موضوع شود.