مشتریان کالاهای ایرانی

این امر نشان می‌دهد هدف‌گذاری صادراتی ایران به شکل قابل‌توجهی بر کشور‌های آسیایی متمرکز است. بررسی ۲۰ کشور نخست مشتریان کالاهای ایرانی نشان می‌دهد، تنها کشور اروپایی حاضر در بین این مقاصد، ایتالیا است. این کشور در جایگاه سیزدهم فهرست ۱۰۰ مقصد برتر صادراتی ایران قرار گرفته است. با نگاهی به ۵۰ مقصد عمده صادراتی ایران هم به‌جز ایتالیا تنها به نام ۶ کشور دیگر اروپایی برمی‌خوریم. آلمان در رده ۲۲، اسپانیا در رده ۲۷، بلژیک در رده ۳۲، انگلیس در رده ۳۸، هلند در رده ۴۲ و بلغارستان در رده ۴۴ قرار دارد. اگرچه استراتژی توسعه صادرات به اروپا پس از برجام به‌صورت جدی‌تر دنبال می‌شود اما آنچه در عمل دیده می‌شود مبین سهم بالای آسیایی‌ها از صادرات ایران است. در میان این ۱۰۰ کشور بررسی شده در گزارش گمرک، صادرات ایران به ۳۱ کشور منفی و به ۶۹ کشور مثبت بوده است.

در دوماه منتهی به اردیبهشت، صدور ۳ میلیون و ۹۰۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار به چین صورت گرفته که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی افت حدود ۱۴ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد حدود ۳ درصدی را تجربه کرده است. همچنین ۳ میلیون و ۳۸ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار به امارات صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی رشد حدود ۴۵ درصدی و به لحاظ وزنی رشد بیش از ۸ درصدی داشته است. صادرکنندگان به عراق با صدور ۲ میلیون و ۴۸۱هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار توانسته‌اند میزان صادرات خود را به لحاظ وزنی بیش از ۵/ ۲ درصد و به لحاظ ارزشی بیش از ۱۱ درصد افزایش دهند. علاوه بر این صادرکنندگان توانسته‌اند یک میلیون و ۱۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۷ میلیون دلار به افغانستان صادر کنند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی رشد بیش از ۱۹ درصد و به لحاظ ارزشی رشد بیش از ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. اما هند تنها کشوری است که صادرات ایران هم به لحاظ ارزشی و هم به لحاظ وزنی به این بازار با افت روبه‌رو بوده است.

صدرنشینی ایتالیا

اما ایتالیا یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در بین کشور‌های اروپایی محسوب می‌شود. بیشترین رشد صادراتی نیز متعلق به این کشور است. براساس آمارهای منتشر شده ازسوی گمرک، طی دو ماه نخست سال‌جاری، ۱۶۳هزار و ۲۲۷ تن کالا به ارزش ۸۲ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۴۴۰ دلار از ایران به ایتالیا صادر شده است. مقایسه میزان صادرات به ایتالیا در دوماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۴۷/ ۲۴۹ درصد و از لحاظ ارزش ۵۶/ ۱۵۶ درصد افزایش یافته است.

کاهش تجارت با آلمان

از دیگر کشور‌های مهم اروپایی که ایران ارتباطات نسبتا نزدیکی با آن دارد آلمان است.  میزان صادرات ایران به آلمان در دوماه نخست سال‌جاری ۱۲ هزار و ۳۱۴ تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۸۱ دلار بوده است که به لحاظ وزنی ۰۷/ ۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۴/ ۰ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. مقایسه میزان صادرات به آلمان در دوماه نخست سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۵۷/ ۱۰۰ درصد افزایش داشته و به لحاظ ارزش ۰۲/ ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

افزایش مشتریان اسپانیایی

ایران در این بازه زمانی بیش از ۹ هزار تن کالا به اسپانیا صادر کرده است که ارزش آنها، ۲۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۲۴ دلار بوده است که به لحاظ وزنی۰۵/ ۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۱/ ۰ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. مقایسه میزان صادرات به اسپانیا در دوماه نخست سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۲۳/ ۱۰۹ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۸۴/ ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

خریداران بلژیکی

از سوی دیگر میزان صادرات ایران به بلژیک در دوماه نخست سال‌جاری ۱۶ هزار و ۲۰۳ تن کالا به ارزش ۱۷ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۵۵۵ دلار بوده است. مقایسه میزان صادرات به بلژیک در دوماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۹۹/ ۴۸ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۲۴/ ۴۳ درصد افزایش یافته است.

روند صعودی صادرات به انگلیس

همچنین در این مدت رشد ارزشی حدود ۷۳ درصدی در صادرات ایران به انگلستان اتفاق افتاده است. طی دو ماه نخست سال‌جاری، ۱۶ هزار و ۸۲۰ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون و ۵۶۴هزار و ۳۹۵ دلار از ایران به انگلستان صادر شده است.  مقایسه میزان صادرات به انگلستان در دوماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۰۵/ ۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۷۸/ ۷۲ درصد افزایش یافته است.  در دو ماه نخست سال ۹۷، صادرات ایران به هلند به لحاظ ارزشی ۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۹۳۶ دلار بوده است که به لحاظ وزنی ۰۲/ ۰درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰/ ۰ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. همچنین مقایسه میزان صادرات ایران به هلند در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور به لحاظ وزنی ۲۴/ ۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۸۰/ ۱۱ درصد افزایش داشته است. همچنین در دو ماه نخست سال‌جاری صادرات ایران به بلغارستان به لحاظ ارزشی به لحاظ وزنی ۰۵/ ۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰/ ۰ درصد از کل صادرات ایران در این بازه زمانی را به خود اختصاص داده است. مقایسه میزان صادرات ایران به بلغارستان در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور ۰۷/ ۸۱ درصد به لحاظ وزنی و ۰۷/ ۱۳۹ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.