علی چاغروند، مدیر پژوهش‌های حرفه‌ای و کسب‌وکار دبیرخانه کمیته به طرح مشکلات واحدهای تولیدکننده ادوات، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: این مشکلات از طریق سازندگان یا NGO مربوطه به‌صورت مکاتبات و مذاکرات مستقیم به دبیرخانه شورای گفت‌وگو یا کمیته ماده ۱۲، ارسال شده است و بر این اساس یکی از مهم‌ترین معضلاتی که هم‌اکنون واحدهای تولیدی را تهدید می‌کند ورود بی‌رویه انواع ماشین‌های کشاورزی با حقوق و عوارض گمرکی اندک است. در ادامه، علی روانستان، یکی از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی تصریح کرد: ماشین تولیدی این شرکت که یک محصول دانش‌بنیان بوده و ثبت اختراع آن نیز صورت گرفته است متاسفانه کپی‌برداری شده و هم‌اکنون با تعرفه ۵ درصد از ترکیه وارد می‌شود. وی یادآور شد: این صنعت با واردات مخالف نیست، اما به‌دلیل فقدان شرایط رقابت برابر و باتوجه به مشکلات متعددی که گریبان‌گیر صنعت و تولید کشور است، وضع عوارض گمرکی ناچیز مزید بر علت شده است. این فعال اقتصادی همچنین به سابقه درخواست افزایش تعرفه به کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات اشاره کرد که بی‌نتیجه مانده است. حمیدرضا نامی، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی نیز در طرح مشکلات این صنعت گفت: متاسفانه واردات بی‌رویه ماشین‌آلات کشاورزی به‌ویژه از ترکیه این صنعت را با بحران جدی مواجه کرده است که با ادامه این روند سرنوشت مشابه صنایع نساجی برای این صنعت رقم خواهد خورد.

علی مولایی، مدیر خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران اظهار کرد: در جریان طرح درخواست افزایش تعرفه‌های ماشین‌آلات کشاورزی به‌طور عمومی تقابل نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت با نماینده وزارت جهاد کشاورزی بر نتیجه آرا اثرگذار است. وی پیشنهاد داد: پیش از طرح درخواست افزایش تعرفه، فعالان بخش‌خصوصی توضیحات و استدلال‌های خود را به وزارت جهاد ارائه کرده و ایشان را اقناع کنند. نسرین هوشمندی، رئیس گروه دبیرخانه کمیسیون ماده یک و نماینده سازمان توسعه تجارت نیز در تکمیل بحث گفت: بسیاری از درخواست‌های انجمن نسبت به تغییر تعرفه‌ها در اسفندماه سال گذشته به دبیرخانه رسیده هرچند فرصت بررسی آنها فراهم نبوده است. اسحاق صدیق، کارشناس وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با حمایت از افزایش تعرفه واردات ماشین‌آلات کشاورزی تاکید کرد: بسیاری از این ماشین‌آلات در داخل تولید می‌شوند و ظرفیت پوشش نیاز داخل را دارند. داود سعادت‌نژاد، نماینده مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایرادات وارد بر این وزارتخانه نسبت به حمایت از واردات، تشریح کرد: هدف این مرکز حمایت از مصرف‌کننده است. این مرکز چنانچه در این مورد اقناع شود که تولید داخلی هر نوع ماشین یا تجهیزات، نیاز داخلی را تامین می‌کند، نسبت به افزایش تعرفه آن مخالفتی نخواهد داشت.

محمدرضا عطارپور، معاون مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از برنامه این معاونت برای حمایت از محصولات دانش‌بنیان خبر داد و تصریح کرد: این برنامه‌ها با عنوان برنامه ساخت ایران، در راستای هدایت خریدهای بخش دولتی از محصولات داخلی و تسهیل خریدهای بخش‌خصوصی تدوین شده است. وی همچنین اعلام کرد: این معاونت می‌تواند با وزارت جهاد در راستای حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات کشاورزی، تفاهم‌نامه امضا کند. مقرر شد فهرست ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی که انجمن و سایر فعالان بخش‌خصوصی خواستار تغییر تعرفه آنها هستند توسط دبیرخانه تهیه شود و این دبیرخانه با همکاری معاونت خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران به‌عنوان عضو کمیسیون ماده یک، نحوه طرح آن در صحن کمیسیون را بررسی کنند. همچنین قرار شد سایر مشکلات حوزه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی نیز توسط انجمن به دبیرخانه ارائه و بسته پیشنهادی حمایت از این صنعت در جلسات آتی کمیته ماده ۱۲ بررسی شود.