براساس دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، شرکت‌های بسته‌بندی اقلام مشخص شده‌ای را می‌توانند بسته‌بندی کنند و به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کنند. براساس این دستورالعمل که در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای لازم‌‌الاجرا است، شرکت‌های بسته‌بندی طرف قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها باید مطابق لیست اقلام تاییدشده وزارت صنعت، معدن و تجارت را عرضه کنند و نمی‌توانند به جز این لیست سایر اقلام فانتزی را در فروشگاه‌های زنجیره‌ا ی عرضه کنند. این درحالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مجاز نیستند به جز شرکت‌های مورد تایید وزارت صنعت، محصولات خود را از جای دیگری خریداری کنند.

به گفته یک مقام آگاه، این دستورالعمل از دو ماه قبل به تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر شهروند ابلاغ شده است. براین اساس تا زمانی که وزارت صنعت این مجوز را به شرکت‌های بسته‌بندی ندهد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مجاز به خرید از جایی به جز مراکز مورد تایید وزارتخانه نیستند و نمی‌توانند اقلام دیگری را عرضه کنند.

او در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره توقف عرضه محصول فیله گوسفندی بسته‌بندی شده در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاطرنشان کرد: توزیع این محصول نیز در زمره همان دستورالعمل متوقف شده است و معلوم هم نیست چه زمانی وزارت صنعت دوباره اجازه فروش این محصول را به شرکت‌های بسته‌بندی بدهد؛ زیرا تا زمانی که این مجوز به شرکت‌های بسته‌بندی داده نشود، فروشگاه‌ها نمی‌توانند این محصول را از جای دیگری تامین و عرضه کنند. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار گوشت، تنها به گوشت‌های وارداتی اجازه بسته‌بندی برای فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را می‌دهد. گوشت‌های داخلی تنها در هایپرمارکت‌ها و قصابی‌ها اجازه فروش دارند. آنها شرکت‌های بسته‌بندی را مجاب کرده‌اند که تنها در مورد گوشت‌های وارداتی اقدام به بسته بندی کنند. او عنوان کرد: قیمت گوشت گوسفندی داخلی به دلیل کمبود عرضه بسیار گران شده بود. از‌این رو ستاد تنظیم بازار به همراه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا به منظور تنظیم این بازار، گوشت‌های وارداتی را به‌صورت بسته‌بندی و با قیمت ارزان‌تر وارد بازار کنند که البته توانستند به هدف خود نیز برسند و قیمت گوشت متعادل شد. ملکی به کمبود عرضه گوشت داخلی نیز اشاره کرد و گفت: تعداد تولیدکنندگان گوشت‌های داخلی کم است. از سویی عید قربان و دو ماه محرم و صفر هم موجب شده تا گوشت به اندازه کافی وارد بازار نشود و پاسخگوی نیاز مردم نباشد.