به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «کریستین شرر» در نمایشگاه هوایی دبی گفت: «سفارش‌های جدید این شرکت در سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین انتظار می‌رود تحویل هواپیماهای خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۰ فروند برسانیم تا به توازن بازار کمک کنیم.»

سیاست خرید هواپیماهای کوتاه برد ATR در راستای افزایش مسیرهای پروازی، نوسازی ناوگان هوایی، توسعه خطوط هوایی داخلی و اقتصادی‌کردن فرودگاه‌های زیان‌ده دنبال شده است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ناوگان هوایی داخلی و سوددهی فرودگاه‌های کوچک، قراردادی را برای خرید ۲۰ هواپیمای کوتاه‌برد با شرکت دوملیتی ایتالیایی-فرانسوی ATR به امضا رساند. این شرکت در نظر دارد از این هواپیماها برای پرواز به فرودگاه‌های نزدیک استفاده کند. این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده‌ترین هواپیماهای موجود در جهان شود که سال‌ها است در خطوط پروازی داخلی درحال تردد هستند. براساس گفته‌های متولیان صنعت هوایی کشور، از مجموع ۶۰ فرودگاه کشور تنها ۹ فرودگاه بیش از ۸۰ درصد خدمات پروازی در کشور ارائه می‌دهند. برهمین اساس یکی از اقدامات مهم در دستور کار، بحث پروازهای منطقه‌ای و راه‌اندازی ناوگان با هواپیماهای کوچک ‌با هدف دسترسی ‌مردم به سرویس خدمات هوایی است.

شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR پس از برجام، سومین کمپانی هواپیماسازی طرف ‌قرارداد ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی است. همچنین می‌توان ATR را بزرگ‌ترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به‌واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. ATR۷۲ هواپیمای دو موتوره توربوپراپ میانبرد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مشخصات عملکردی سری ۶۰۰ هواپیماهای ATR می‌توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، برد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت ۱۳۳۳متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد. ATR سری ۶۰۰ از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای به‌کاررفته در آن حدود ۵ درصد توان کششی بیشتری در زمان تیک‌آف یا بلند شدن از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می‌دهد. یک کارخانه کانادایی به نام  Pratt and Whitney موتور این هواپیما را تولید کرده که یکی از مدرن‌ترین و ایمن‌ترین موتورهای هواپیماهای دنیا را تولید می‌کند.