حسن مرتجی در گفت وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» افزود: ترکمنستان یک کشور درحال توسعه با جمعیت ۵/  ۴ میلیون نفری در منطقه آسیای میانه با ذخایر عظیم نفت، گاز طبیعی و سنگ معدن در خاک اصلی و زیر سواحل خزر در بخش ترکمنستان است.

به گفته این فعال اقتصادی، این کشور در سال‌های گذشته گام‌های مهم و مثبتی به سمت رشد اقتصادی برداشته که موجب تحریک مشارکت فعال کشورهای صنعتی در این کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، صنعت، ساخت و ساز، حمل‌ونقل و گردشگری شده است. مرتجی با اشاره به تصویب برنامه هفت ساله توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان در هفته‌های گذشته که برنامه‌های صنعتی‌سازی این کشور تا سال ۲۰۲۴ میلادی در آن پیش‌بینی شده، تصریح کرد: این برنامه‌ها در چهار محور اصلی نفت و گاز، الکترونیک، صنایع غذایی و شیمیایی در نظر گرفته شده و علاوه بر آنها، تقویت ترانزیت به منظور انتقال انرژی و کالا در اولویت است.

وی بیان کرد: در دوره زمانی منتهی به ۲۰۱۲، واردات ماشین‌آلات، فلزات، الوار و فرآورده‌های نفتی به این کشور همسایه افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده که بیانگر افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی در زمینه‌هایی مانند بازسازی راه‌ها، ساخت نیروگاه‌ها و ساختمان‌سازی است. مجری نمایشگاه بین‌المللی اکسپوی ۲۰۱۸ ترکمنستان افزود: حجم کلی صادرات و واردات غیرگازی و نفتی این کشور به ترتیب ۵/  ۷ و ۱۱ میلیارد دلار برای دوره مشابه است که نشان‌دهنده تبدیل شدن این کشور به یک قطب اقتصادی در منطقه است.

مرتجی همچنین با استناد به آمارهای رسمی، تصریح کرد: در ۶ ماه نخست امسال ایران ۲۱۵ میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت و در ردیف ۱۰ کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت؛ درحالی‌که ترکیه، روسیه و چین در صدر کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به ترکمنستان قرار دارند. رئیس‌ای. تی. اف گروپ (ITF Group) گفت: نمایشگاه بین‌المللی صنعت و خودرو و نمایشگاه تولیدات حلال از ۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه به‌مدت سه روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی عشق‌آباد برگزار خواهد شد.