Untitled-2 copy

صورت‌جلسه‌ای که شامگاه چهارشنبه از نشست ماهانه فدرال‌رزرو منتشر شد، نشان داد که اکثریت قابل‌توجهی از اعضای کمیته بازار باز فدرال‌رزرو از کاهش نرخ بهره حمایت کردند. با این حال، اعضای این کمیته همچنان بر سر کمیت این کاهش اختلاف نظر دارند. به دنبال این گزارش، سهام ایالات متحده افزایش یافت. در حالی که بازدهی اوراق خزانه‌داری پس از انتشار صورت‌جلسه اندکی کاهش یافت. کارشناسان توصیه می‌کنند که فدرال‌رزرو تغییرات 0.25 واحد درصدی را در نرخ بهره خود اعمال کند، چرا که این امر، زمان بیشتری را برای مطالعه تاثیر تغییرات سیاستی خود بر شرایط اقتصادی در اختیار مقامات قرار می‌دهد. در گزارش یادشده تاکید شده است که اگر نرخ تورم به کاهش خود به سمت هدف 2 درصدی فدرال رزرو ادامه دهد و اشتغال با روند اخیر به رشد خود ادامه دهد، بهتر است که فدرال‌رزرو در طول زمان به سمت یک سیاست خنثی‌تر حرکت کند.

نرخ تورم سپتامبر آمریکا

آمار تورم ایالات متحده که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که نرخ تورم سالانه در آمریکا برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح سه سال و نیم اخیر رسید. این نرخ که در ماه اوت برابر با 2.5 درصد بود، در سپتامبر به 2.4 درصد رسید که کمترین نرخ تورم از فوریه 2021 است. با این حال، ارقام اعلام‌شده بالاتر از پیش‌بینی 2.3 درصدی برای این ماه بود. طبق این گزارش، رشد قیمت مسکن در آمریکا از 5.2 درصد به 4.9 درصد رسید. همچنین تورم بخش انرژی از منفی 4 درصد به منفی 6.8 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، تورم مواد غذایی از رقم 2.1 درصد در ماه اوت به 2.3 درصد در سپتامبر رشد کرد. تورم بخش حمل‌و‌نقل شتاب گرفت و از 7.9 درصد به 8.5 درصد رسید. به علاوه، نرخ تورم ماهانه در سطح 0.2 درصدی باقی ماند؛ این درحالی است که پیش‌بینی‌ها برای نرخ تورم ماهانه در سپتامبر، معادل 0.1 درصد بود.

با وجود نرخ تورم کل، نرخ تورم هسته به‌طور غیرمنتظره‌ای به 3.3درصد افزایش یافت؛ در حالی که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند این نرخ در 3.2 درصد باقی بماند. در محاسبه نرخ تورم هسته، اثرات تغییر قیمت کالاهای خوراکی و انرژی محاسبه نمی‌شود؛ چرا که قیمت‌ها در بخش خوراکی و انرژی نوسان بیشتری دارند و اقتصاددانان برای رسیدن به دید بهتری از تورم، تغییرات قیمتی این دو بخش را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کنند. با اینکه انتظار می‌رفت تورم هسته ماهانه ایالات متحده در ماه سپتامبر از 0.3 درصد به 0.2 درصد کاهش یابد، اما این نرخ در سطح 0.3 درصدی باقی ماند. در ادامه انتشار شاخص‌های قیمتی ایالات متحده در ماه سپتامبر، روز گذشته شاخص قیمت تولید‌کننده در آمریکا نیز منتشر شد. قیمت‌های درب کارخانه در آمریکا، در ماه سپتامبر نسبت به اوت بدون تغییر ماند. درحالی که پیش‌بینی‌ها در این باره نشان‌دهنده رشد 0.1 درصدی قیمت‌های تولیدکننده بودند. تورم تولیدکننده در ماه اوت 0.2درصد بود.

با انتشار نتایج نشست سران پولی فدرال رزرو و همچنین رونمایی از آمار تورم سپتامبر، قیمت هر اونس طلای جهانی، روند کاهشی اخیر خود را شکست و بار دیگر تا کانال ۲۶۴۰ دلار افزایش یافت. نزدیک‌شدن نرخ تورم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو، می‌تواند سلامت اقتصاد ایالات‌متحده را تایید کند. این امر به فدرال‌رزرو جرات بیشتری برای کاهش نرخ‌های بهره می‌دهد و از رشد قیمت فلز زرد حمایت می‌کند.