Untitled-2 copy

به گزارش بلومبرگ، بعد از اینکه بانک انگلستان در اواخر ماه ژوئیه دست به کاهش نرخ‌های بهره زد، اندرو بیلی، رئیس این نهاد، طی یک اقدام غافلگیرکننده، در شبکه اجتماعی تیک‌تاک شروع به فعالیت کرد. این شبکه اجتماعی، بیشتر محلی برای فعالیت بلاگرهای نوجوان است که در آن ویدئوهای طنز و سرگرم‌کننده منتشر می‌کنند. با این حال، بیلی به جای ساختن محتواهای طنز، با فعالان مجازی در حوزه مالی دیدار کرد تا سیاست‌های پولی را برای نسل جوانی که نسبت به بانک مرکزی مشکوک بودند، توضیح دهد. نسلی که به ندرت روزنامه و اخبار تلویزیونی را دنبال می‌کنند. او در این پلتفرم، حتی کت و کراوات رسمی خود را رها کرد تا یک فضای دوستانه‌تر ایجاد کند. بانک مرکزی انگلستان که ۳۳۰ سال پیش با هدف تامین مالی جنگ‌های ویلیام سوم با فرانسه تاسیس شد، اکنون در تلاش است تا با نسل Z ارتباط برقرار کند.

 پس از انتشار ویدئوی بیلی در شبکه‌های اجتماعی، بیش از ۴۲ هزار بازدید در تیک‌تاک و تقریبا ۳هزار لایک در اینستاگرام کسب کرد. چنین اطلاع‌رسانی‌هایی، نه تنها به دلیل تغییر عادات مردم در رابطه با اخبار، بلکه به دلیل رابطه پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر سیاستگذاران پولی با مردم مهم است. در حالی که نسل‌های قدیمی‌تر ممکن است به یاد داشته باشند که بانک‌های مرکزی جهان در طول بحران‌های مالی گذشته برای نجات شتافتند. اما شوک‌های تورمی اخیر در این کشور باعث شد بانک مرکزی به‌طور چشمگیری هزینه‌های استقراض را افزایش دهد و وام‌های رهنی و خودرو را تقریبا غیرقابل‌دسترس کند.

به‌طور کلی، اعتماد عمومی به بانک‌های مرکزی با افزایش قیمت‌ها کاهش می‌یابد. طبق آخرین نظرسنجی نگرش تورمی انگلستان، جوان‌ترین گروه‌های سنی بیشترین نارضایتی را از عملکرد بانک مرکزی نشان دادند. انجمن جوانان بانک مرکزی انگلستان، متشکل از 24 نفر از جوانان فعال در حوزه اقتصاد، در سال ۲۰۲۲ به مقامات هشدار داد که برای مقابله با گسترش اطلاعات نادرست، باید محتوای خود را منتشر کنند. آخرین گزارش سالانه این بانک همچنین روند رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یک خطر نوظهور برای ارتباطات بانک مرکزی برجسته کرد. بانک مرکزی علاوه بر انتشار مصاحبه‌های رئیس‌کل در تیک‌تاک، به‌طور مرتب مطالب مختلفی را در اینستاگرام پست و استوری می‌کند. ایبگیل فاستر، حسابدار ۳۰ساله در مصاحبه با بیلی، اظهار کرد: «فعالیت مجازی به بانک مرکزی این توانایی را می‌دهد که در مورد آنچه در پشت‌صحنه بانک انگلستان می‌گذرد، شفاف‌سازی کند. به علاوه، سیاستگذاران از این طریق می‌توانند خیلی سریع به مخاطبان گسترده‌ای دست یابند.» 

فدرال‌رزرو نیز در اکتبر گذشته حساب اینستاگرام خود را با بیش از ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده راه‌اندازی کرد. بانک مرکزی اروپا نیز از سال ۲۰۱۸ در این پلتفرم فعالیت می‌کند و بیش از ۸۰ هزار دنبال‌کننده دارد. درحالی که این تعداد برای حساب اینستاگرام بانک انگلستان معادل ۹۲ هزار نفر است. بانک‌های مرکزی می‌توانند با اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی، سیاست‌های دقیق‌تری را پیاده کند. تحت کنترل نگه داشتن انتظارات تورمی برای بانک مرکزی، امری کلیدی است، زیرا بر انتظار مردم نسبت به تغییر قیمت‌ها در آینده تاثیر می‌گذارد و از افزایش تقاضای دستمزد جلوگیری می‌کند. اشلی وب، اقتصاددان گفت: «بدیهی است که اگر افراد بیشتری هدف تورم را درک کنند، سیاست‌های پولی موثرتر خواهند بود. با توجه به اینکه جوانان بیشتری اخبار را از طریق رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، شاید بد نباشد که رئیس‌کل چند ویدئو در تیک‌تاک منتشر کند.»