تعلیق نماینده ارشد حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس / علت؟

سایمون هارت سخنگوی تشکیلات ناظر بر عملکرد اعضای حزب محافظه‌کار روز شنبه اعلام کرد که آقای اندرسون به دلیل خودداری از عذرخواهی درباره اظهاراتی که علیه مسلمانان مطرح کرد از عضویت در این حزب تعلیق شد.

لی اندرسون، معاون پیشین دبیر حزب محافظه‌کار دیروز (جمعه) در واکنش به رای نمایندگان مجلس انگلیس به طرح نیم بند حزب مخالف دولت لندن درباره حمایت از آتش‌بس فوری در غزه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی دست راستی ادعا کرد: من معتقدم که اسلام‌گرایان کنترل صادق خان (شهردار لندن) را در دست دارند و به این ترتیب شهر را در قبضه خود درآورده‌اند.

وی بدون اشاره مستقیم به مسلمان بودن صادق خان، او را متهم کرد که پایتخت را در اختیار هم‌کشیان خود قرار داده است.

خبر مرتبط
در آستانه سومین سالگرد جنگ اوکراین؛ مهمات چند میلیون پوندی انگلیس در راه کی‌یف

همزمان با آغاز سومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین، انگلیس از ارسال ۲۴۵ میلیون پوند مهمات به کی‌یف خبر داد.

اندرسون درحالی این اظهارات مطرح کرد که رای نمایندگان مجلس انگلیس به طرح دو پهلوی حزب کارگر لابی رژیم صهیونیستی در انگلیس را به وحشت انداخته است. حزب کارگر در این طرح به رغم حمایت از برقراری آتش‌بس در غزه، دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم جنگ باز گذاشته است. در این طرح ادعا شده است که در صورت ادامه مبارزات حماس «نمی‌توان از اسرائیل انتظار داشت جنگ را متوقف کند.»

این موضوع باعث اعتراض شدید حزب ملی اسکاتلند شد که بعنوان پیشنهاد دهنده اصلی این طرح، رژیم صهیونیستی را به مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها متهم کرده بود. اما اصلاحیه حزب کارگر سبب شد که نمایندگان مجلس انگلیس با ادبیات متفاوتی آتش‌بس در غزه را خواستار شوند.

با این حال همین طرح نیم‌بند اعتراض لابی رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است. پیشتر سوئلا برآورمن وزیر کشور سابق انگلیس که آبان‌ماه گذشته در پی نفرت‌پراکنی و اظهارات موهن علیه حامیان فلسطین، از دولت ریشی سوناک برکنار شد طی یادداشتی برای نشریه دیلی تلگراف، با ادبیاتی اهانت آمیز نوشت: «روزی که کی‌یر استارمر (رهبر حزب کارگر) باید از خود جسارت نشان می‌داد، در برابر اوباش تعظیم و یکپارچگی پارلمان را تضعیف کرد. او مسئول یکی از شرم آورترین روزهای دموکراسی در کشور است و باعث بدنامی مجلس شد.»

صادق خان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، اظهارات مطرح شده را «تلاشی سمی» برای ایجاد شکاف بین جامعه و در خدمت منافع طرفداران رژیم صهیونیستی دانست. او همچنین نخست وزیر انگلیس را به دلیل سکوت دربرابر نفرت‌پراکنی امثال اندرسون و برآورمن، به رفتار نژادپرستانه متهم کرد.

خان گفت: اظهارات مطرح شده از سوی نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار، اسلام‌هراسی، ضد مسلمانان و نژادپرستانه است. وی با تاکید بر افزایش جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمان، افزود: «این اظهارنظرها در آتش نفرت علیه مسلمانان هیزم می ریزد.»

این درحالیست که طبق نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس، آمار جرائم مرتبط با اسلام‌هراسی در این کشور از آغاز جنگ غزه سه برابر شده است. خیریه انگلیسی «تل‌ماما» اعلام کرد که از ۷ اکتبر (آغاز جنگ غزه) تا ۷ فوریه، ۲ هزار و ۱۰ حادثه مرتبط با اسلام ستیزی ثبت کرده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰۰ مورد افزایش نشان می‌دهد.

این بالاترین میزان طی یک دوره چهار ماهه و از زمانی است که این خیریه انگلیسی در سال ۲۰۱۱ اقدام به جمع‌آوری آمار اسلام‌هراسی کرده است.

حزب کارگر انگلیس پنج سال پیش به‌طور رسمی تعریف اسلام‌هراسی را به رسمیت شناخت. بر اساس این تعریف، اسلام‌هراسی نوعی از نژادپرستی شناسایی شده که تمام اشکال مسلمان بودن را هدف قرار می‌دهد. با این حال حزب حاکم محافظه‌کار از پذیرش چنین تعریفی امتناع می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.