ضرورت اصلاحات ساختاری در نظام بانکی

عبدالناصر همتی، در دیدار با اعضای کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، با بیان اینکه ناترازی‌های بانکی یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور است، بر ضرورت اصلاح ساختاری در این بخش تاکید کرد. او افزود: برخی بانک‌های خصوصی از ابتدا بر پایه اصول صحیح تاسیس نشده‌اند و برخی دیگر در طول زمان دچار ناترازی شده‌اند. در مجموع، هیچ‌یک از بانک‌ها عملکردی ایده‌آل ندارند و باید تلاش کنیم تا وضعیت کلی نظام بانکی بهبود یابد. وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر ضرورت هم‌اندیشی برای برون‌رفت از چالش‌های بنیادین اقتصادی، از جمله ناترازی‌های بانکی تصریح کرد: ناترازی‌های بانک‌ها، گویای ناکارآمدی‌های ساختاری در حکمرانی اقتصادی است. او با اشاره به کاهش قابل توجه درآمدهای ناشی از صادرات نفت و الزام به تامین برخی کالاها با ارز ترجیحی، همچنین مالیات‌های پیش‌بینی‌شده در بودجه، به وجود زنجیره‌ای از مشکلات اقتصادی اشاره کرد.

به گفته همتی، این مشکلات به هم پیوسته، چالشی جدی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است و می‌طلبد که به نحوی مدیریت شوند تا هم نظام بانکی و هم بخش تولید از آسیب‌های احتمالی مصون بمانند. همتی بر این نکته تاکید کرد که تداوم ناترازی‌های موجود در نظام بانکی به‌دلیل فشارهای ناشی بر نرخ سود، به‌طور مستقیم بر عملکرد بازار سرمایه تاثیرگذار است و بدون رفع این چالش‌ها، امکان جذب منابع مالی مورد نیاز از طریق بازار سرمایه به نحو مطلوب میسر نخواهد بود. همچنین او بر لزوم همکاری فعالانه همه بخش‌ها برای رفع چالش‌های موجود تاکید کرد. او با اشاره به پیچیدگی مسائل بانکی و اقتصادی تصریح کرد که برخی مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و برخی دیگر در کوتاه‌مدت قابل حل هستند. بنابراین پیشنهاد کرد تا با اولویت‌بندی چالش‌ها، راهکارهای عملیاتی و سریع‌الاجرا برای رفع مشکلات ارائه شود.

تسهیل شرایط پرداخت وام ازدواج

همتی با اشاره به محدودیت منابع و ضرورت اولویت‌بندی در پرداخت تسهیلات تکلیفی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع ازدواج لازم است در پرداخت تسهیلات ازدواج با انعطاف بیشتری عمل کنیم و شرایط دریافت تسهیلات را تسهیل کنیم. به‌عنوان مثال، می‌توان درخصوص ضمانت‌ها رویکردی منعطف‌تر اتخاذ کرد. برای حمایت بیشتر از جوانان، می‌توانیم با بانک مرکزی توافق کنیم که سفته‌های دریافت‌کنندگان وام ازدواج جزو ذخایر صددرصد محاسبه نشود. این امر به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا با شرایط آسان‌تری به جوانان متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت کنند.

تمرکز بر حل فوری ناترازی بانک‌ها

همتی در خطاب به مدیران شبکه بانکی اظهار کرد: توصیه من به شما این است که برنامه‌ریزی کنید تا دو یا سه مشکل قابل حل را که می‌دانیم و تا پایان سال ۱۴۰۳ امکان رفع آنها وجود دارد، برطرف کنیم. در حال حاضر تمرکز بر کاهش ناترازی بانک‌ها باشد و توسعه عملکرد را به زمانی موکول کنیم که شرایط مناسب‌تر شود. او با اشاره به جلسه آتی که با حضور مدیران عامل تمامی بانک‌های کشور برگزار خواهد شد، تاکید کرد: تقویت همکاری و هم‌افزایی بین تمام نهادهای مالی ضروری است. استقلال بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد. با این حال، با همکاری نزدیک‌تر، می‌توان به نتایج بهتری دست یافت و چالش‌های پیش رو را بهتر مدیریت کرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه شایسته‌تر است ابتدا به حل مسائل و چالش‌های مشترک میان بانک‌های دولتی و خصوصی پرداخت و سپس مسائل ویژه بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری مورد توجه قرار گیرد، افزود: هیچ مشکلی نیست که قابل حل نباشد؛ تنها باید اراده و عزم جدی برای حل آن وجود داشته باشد. وزیر اقتصاد در ادامه، با اشاره به نمونه‌هایی از موضوعات پرمخاطب و جنجالی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور طی روزهای اخیر، از مدیران بانک‌های خصوصی خواست در برابر انتقادات و هجمه‌های رسانه‌ای منفعلانه برخورد نکنند و با رویکردی فعال و هوشمندانه به این مسائل پاسخ دهند. همچنین تاکید کرد: وظیفه روابط عمومی نهادهای دولتی و عمومی، از جمله بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، تنها به دفاع از مدیران و تخریب منتقدان محدود نمی‌شود.

روابط عمومی بانک‌ها باید به جای تمرکز بر حمایت از افراد، رسالت خود را در پاسداری از نظام بانکی ایفا کنند. او پیشنهاد کرد که مسوولان روابط عمومی بانک‌ها با مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و در قالب یک همکاری مشترک، افکار عمومی را نسبت به عملکرد و چالش‌های نظام بانکی آگاه سازند و تصویری شفاف‌تر از واقعیت‌ها ارائه دهند. همتی با اشاره به اینکه مشکلات نظام بانکی تا حد زیادی مشترک است، تاکید کرد: این مسائل را می‌توان به‌صورت همدلانه و شفاف با افکار عمومی در میان گذاشت تا با درک متقابل، راهکارهای موثرتری برای حل آنها یافت.