بانک انگلیسی از بازار اوراق اسرائیل خارج می‌شود

فایننشال تایمز در گزارش خود افزود: بارکلیز با این حال به مقامات اسرائیلی اطلاع داد که قصد دارد به ایفای نقش یک دلال و واسطه اصلی اوراق بهادار دولتی ادامه دهد و در کنار سایر بانک‌‌‌های جهانی مانند گلدمن ساکس، جی پی مورگان چیس و دویچه بانک به همکاری با اسرائیل ادامه دهد. در این گزارش به نقل از یالی روتنبرگ، حسابدار کل وزارت دارایی اسرائیل آمده است: «ما از بیانیه بانک مبنی بر تایید ادامه تعهد آن به اسرائیل قدردانی می‌‌‌کنیم. بانک بارکلیز تاکید کرد که در حال آماده کردن پاسخی در مورد آخرین درخواست اسرائیل برای پیشنهاد فروش اوراق قرضه بعدی خود است که تاریخ پاسخ به آن در هفته آینده است. در ماه مه، پس از اینکه فعالان حامی فلسطین یکی از شعبه‌های این بانک در منطقه مالی لندن را هدف قرار دادند، بانک بریتانیایی بارکلیز اعلام کرد که در شرکت‌هایی که اسلحه‌های مورد استفاده اسرائیل در غزه را تامین می‌‌‌کنند، سرمایه‌‌‌گذاری نمی‌‌‌کند.

این بانک همچنین به دلیل ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دفاعی که تسلیحات و تجهیزات مورد استفاده توسط رژیم اشغالگر اسرائیل را تولید می‌‌‌کنند، با انتقاد مواجه است. در مقطع اخیر، فعالان حامی فلسطین با کشیدن علامت‌‌‌هایی بر روی نمای ساختمان‌ها و شعب بانک بارکلیز با رنگ قرمز که نماد قتل عام در غزه است، اعتراضات خود را علیه این بانک گسترش داده‌‌‌اند. این بانک در آن زمان در وبگاه خود اعلام کرد: از ما پرسیده شد که چرا در ۹ شرکت دفاعی که به اسرائیل تجهیزات می‌دهند سرمایه‌‌‌گذاری کرده‌‌‌ایم، اما در مورد کار ما اشتباه برداشت کرده‌‌‌اید.

این بانک افزود: ما در پاسخ به دستورالعمل‌‌‌ها یا درخواست‌‌‌های مشتریان، سهام شرکت‌های بورسی را معامله می‌‌‌کنیم و این ممکن است منجر به حفظ سهام ما شود. ما به نفع بارکلیز سرمایه‌گذاری نمی‌‌‌کنیم و بانک بارکلیز به آن معنا سهامدار یا سرمایه‌گذار در این شرکت‌ها نیست. بارکلیز در ماه مه اعلام کرد که نقش آن - به عنوان یک بانک - ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دفاعی از جمله شرکت‌های آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی است که محصولات را به ناتو و سایر متحدان عرضه می‌‌‌کنند. این بانک گفت که با توجه به تعداد بالای کشته‌شدگان غیرنظامی و هدف قرار دادن امدادگران در نوار غزه به نظارت دقیق بر تحولات غزه ادامه خواهد داد.