Untitled-2 copy

نرخ رسمی دلار در بازار روز گذشته وارد کانال قیمتی 46هزار تومانی شد. هر برگ اسکناس دلار مرکز مبادله ارز و طلا که در بازار روزهای پایانی هفته گذشته در رقم 45هزار و 945تومان معامله می‌شد، در بازار روز گذشته 56 تومان رشد کرد و در رقم 46هزار و یک تومان نرخ خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ این شاخص از ابتدای سال جاری با یک شیب ملموس در حال افزایش است. دلار مرکز مبادله از روزهای ابتدایی فروردین‌ماه تاکنون از رقم 43هزار و 472تومان به کانال 46هزار تومانی رسیده و با 2هزار و 529تومان افزایش، نرخ رشد 5.8درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که با توجه به بازدهی بازارهای دارایی می‌توان مشاهده کرد این میزان رشد از نرخ رشد تمامی قطعات سکه طلا و همین‌طور دلار آزاد بیشتر است.

تحلیلگران بر این باورند که بازارساز قصد دارد در یک روند طولانی‌مدت، اختلاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار را کاهش دهد. البته که وجود سیاست‌های ارز ترجیحی همواره مانع از بین رفتن فاصله میان ارقام رسمی و غیررسمی می‌شود، اما کارشناسان کاهش اختلاف میان نرخ‌ها را به فال نیک گرفته و معتقدند این امر در نهایت به کاهش رانت ارزی موجود در اقتصاد کشور منجر می‌شود. به طور کلی روند سیاستگذاری دولت‌ها در مبحث ارز به گونه‌ای بوده که احتمال آزادسازی نرخ ارز منتفی است و همواره بازارساز در تلاش است با ایجاد و توسعه بازار مرجع مورد‌تایید خود (بازار متشکل ارزی، مرکز مبادله ارز و طلا و...) اقدام به کنترل نرخ ارز کند. اما با فرض عدم رها‌سازی نرخ ارز نیز می‌توان گفت که با از بین رفتن فاصله چشمگیر میان نرخ‌های رسمی و غیررسمی، سود فعالیت‌های رانت‌محور کاهش یافته و فرآیند هدایت جریان ارزی کشور به نحو احسن صورت می‌پذیرد. گفتنی است که روز گذشته اختلاف میان نرخ رسمی و غیر‌رسمی اسکناس دلار به 28.2درصد رسید.

سکانس‌های تکراری بازار ارز

دیروز شنبه 2 تیرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. دلار آزاد در راستای جبران رشد نرخ هفته گذشته خود در بازار دیروز افت 100تومانی دیگری را تجربه کرد و در مرز 59هزار تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز با افت نرخ‌های 200 و 350 تومانی به ترتیب در ارقام 63هزار و 400تومان و 74هزار و 800تومان معامله شدند. شایان ذکر است که روند بازار سکه در روز گذشته افزایشی بود. هر یک از قطعات ربع، نیم و تمام‌سکه طلا طرح جدید در بازار دیروز با رشد نرخ مشترک 100هزار تومانی به‌ترتیب در ارقام 14میلیون و 600هزار تومان، 22میلیون و 600هزار تومان و 40میلیون و 100هزار تومان معامله شدند.