2 copy

در حالی که سرمایه‌گذاران در خصوص اثرات منفی به تعویق انداختن سیاست‌های پولی انبساطی فدرال رزرو در ماه‌های آتی جدال می‌کردند، اداره آمار کار آمریکا با انتشار داده‌های تورمی، آب سردی بر این آتش ریخت. دلیل این امر چه بود؟ پیش از انتشار این داده‌ها، برآوردهای متعددی در راستای آینده سیاست‌های این کشور ارائه شد که جرمی پاول برای واکنش به هریک از این پیش‌بینی‌ها نیاز به مستندات بیشتری داشت. از آنجا که گزارش مشاغل و تورم دو معیار اصلی تصمیم‌گیری پاول در اتخاذ سیاست‌های پولی به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد این مقام سیاسی-‌اقتصادی در آینده‌ای نه چندان دور نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

 آمار تورم

طبق ارقام منتشر شده از سوی اداره آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه در آمریکا برای دومین ماه متوالی به شیب کاهشی خود ادامه داد و از 3.4 درصد در آوریل به 3.3 درصد در مه رسید. این شیب نزولی به تورم هسته نیز سرایت کرد؛ زیرا این نرخ نیز از 3.6 درصد به 3.4 درصد در ماه اخیر رسید و اندکی از دغدغه سیاستگذاران در خصوص بازگشت تورم به مسیر صعودی کاست. دلیل این امر را باید ناشی از کاهش هزینه‌ها در بخش مواد غذایی، خدمات، اجاره مسکن و‌... دانست. ناگفته نماند که هزینه‌های بخش انرژی در این ماه اندکی افزایش یافت. به گفته کارشناسان این حوزه در صورتی که هزینه‌ها در این بخش نیز شیب نزولی به خود گیرد، تورم نقطه‌به‌نقطه بیش از پیش کاهش خواهد یافت.  این آمار با سخنان پاول که اظهار کرد؛«تا اطمینان از نزول تورم به سطح هدف، خبری از کاهش نرخ بهره نخواهد بود»  مطابقت داشت. همچنین قابل ذکر است که تداوم روند نزولی تا نوامبر و به وقوع پیوستن پیش‌بینی‌های کاهش نرخ بهره در 2024 می‌تواند کارنامه اقتصادی جو بایدن را تقویت کند تا در دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر 2024 شانس بیشتری داشته باشد.

واکنش مثبت طلا

فلز زرد با در نظر گرفتن افزایش تمرکز سیاستگذاران بر سیاست‌های پولی انبساطی، واکنش مثبت خود را با رشد 1.3 واحد درصدی بلافاصله پس از انتشار داده‌های تورمی نشان داد. بر این اساس این دارایی که در روزهای اخیر حمایت کانال 2300 دلاری را از دست داده بود بار دیگر در ساعت 17 به وقت تهران رقم 2340 دلاری را مشاهده کرد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، چشم‌انداز بلندمدت طلا صعودی باقی خواهد ماند، اما برخی از گزارش‌های اقتصادی آمریکا می‌تواند روند قیمتی این دارایی را در کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار دهد.