2 copy

در نتیجه به‌نظر می‌رسد درآمد‌های نفتی در کنار آزاد‌سازی منابع ارزی که در سال جاری صورت گرفت از جمله عواملی است که بازار‌ساز با کمک آنها اقدام به کاهش نوسانات نرخ ارز کرده است. یک بررسی کلی از روند نرخ ارز در سال جاری نیز نشان می‌دهد که نهاد بازارساز در مساله ثبات‌بخشی، نسبتا موفق عمل کرده است، چرا که از ابتدای سال تاکنون نرخ دلار تنها حدود 19 درصد رشد داشته است، این در حالی است که تورم کشور تا روز‌های پایانی دی ماه حدود 28درصد بوده است.

در این میان گفتنی است که روز گذشته اسکناس دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران به نوسان در کریدور هفتگی خود ادامه داد و با 350 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 56 هزار و 900 تومان معامله شد.

 حرکت رفت و برگشتی دلار

بازار در روز‌های میانی هفته جاری به‌واسطه انتشار 2 خبر مثبت دچار افت دما شد. افزایش احتمال سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور در کنار خبر انتقال بدهی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی اخباری بود که در بازار روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه جهت نرخ ارز در بازار تهران را نزولی کرد. خبر اول با تاثیر بر انتظارات تورمی فعالان بازار تعداد فروشندگان را بیشتر کرد. خبر دوم نیز با سیگنال تقویت منابع ارزی کشور توانست فشار کاهشی خود بر بازار را اعمال کند. اما برخلاف بازار روز‌های میانی، دیروز چهارشنبه 2 اسفند، قیمت شاخص‌های ارزی افزایشی ثبت شد. هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز گذشته افت قیمت روز سه‌شنبه خود را جبران کرد و به پله آخر کانال 56‌هزار تومانی یعنی رقم 56 هزار و 900 تومان رسید. فعالان بازار روند حال حاضر نرخ ارز را فعالیت عادی بازار دانسته و معتقدند که نوسان افزایشی روز چهارشنبه عامل بیرونی ندارد.

در این میان همزمان با رشد قیمت دلار، نرخ دیگر شاخص‌های ارزی نیز در بازار دیروز افزایشی بود. یورو و پوند در ظهر روز گذشته به ترتیب با 310 و 400 تومان افزایش نسبت به نرخ‌های روز سه‌شنبه در ارقام 61 هزار و 550 تومان برای یورو و 71 هزار و 850 تومان برای پوند معامله شدند.

 رشد دسته‌جمعی خانواده طلا

یک روز مثبت دیگر در بازار فلز زرد سپری شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار روز گذشته با رشدی 17 هزار تومانی در محدوده 2 میلیون و 822 هزار تومان ثبت شد. سکه طلا طرح جدید نیز در تبعیت از قیمت دلار با 95 هزار تومان رشد در رقم 32 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه نیم و ربع سکه در عصر روز گذشته با رشد قیمت یکسان 50 هزار تومانی در ارقام 18 میلیون و 550 و 11 میلیون و 550 هزار تومان معامله شدند.