11 copy

آمار شغلی آمریکا در ژانویه 2024 حاکی از آن است که نرخ بیکاری برای سومین ماه متوالی در سطح 3.7 درصدی ایستاد و از برآوردها حدود 0.1 واحد درصد کاهشی‌تر بود. گفتنی است که در این میان فرصت‌های شغلی ایجاد شده نیز با رقمی معادل 353 هزار شغل جدید در ماه گذشته سیاستگذاران و اقتصاددانان را شگفت‌زده کرد؛ زیرا پیش‌بینی‌ها از 170 تا 190 هزار شغل جدید در نوسان بود. برخی از کارشناسان با توجه به نتایج نشست فدرال رزرو که در روز‌های اخیر منتشر شده بیان کردند: «داده‌های مطلوب بازار کار آمریکا در لحظات اولیه این سیگنال را به سیاستگذاران می‌دهد که اقتصاد در موقعیت قابل قبولی قرار گرفته و جرمی پاول در تشدید سیاست‌های پولی انقباضی خود برای نزول تورم به سطح 2 درصدی محدودیتی نخواهد داشت.» این سیگنال را می‌توان در بازارهای جهانی نیز مشاهده کرد که داده‌های شغلی پتانسیل خود را برای حفظ نرخ بهره در سطوح قبلی خود (5.25 تا 5.5 درصدی) به کار گرفته‌اند.

داده‌های شغلی آمریکا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش خدمات تجاری و حرفه‌ای‌(74 هزار)، مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستان‌(123هزار)، تجارت خرده‌فروشی‌(45 هزار)، حوزه اجتماعی‌(30هزار)، بخش تولید(23هزار) و بخش دولت(36هزار) نفر شغل جدید در حوزه‌های ذکر شده و بقیه در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد شده‌اند. در همین حال، حوزه صنعت و معدن در ماه گذشته حدود 5 هزار شغل را از دست داد.

حمایت بازار کار از نرخ بهره

شواهد گویای آن است که جرمی پاول در نشست خود در 30 و 31 ژانویه برای نخستین ماه 2024 نرخ بهره را در سطح 5.25 تا 5.5 درصدی حفظ کرد و بار دیگر اولویت خود را در بلندمدت، حداکثر اشتغال و دستیابی به تورم 2 درصدی اعلام کرد، اما از هرگونه سخن در خصوص جدول زمانی سیاست‌های انبساطی خودداری کرد. او در ادامه سخنان خود افزود: «اقتصاد آمریکا دستاوردهای مثبتی را در زمینه کاهش تورم و تقویت بازار کار از آن خود کرده، اما ما باید از بازگشت تورم به سطح هدف اطمینان حاصل کنیم. تورم سالانه همچنان بالاست و ما در کاهش سطح آن در ماه‌های آتی تردید داریم و در نهایت باید گفت که مسیر تورمی پیش‌رو نامشخص است.»

پاول در خصوص مسیر سیاست‌های پولی افزود: «من و سایر مقامات بانک مرکزی معتقدیم که نرخ سیاست‌های انقباضی به اوج خود رسیده و مادامی که اقتصاد مطابق با انتظارات پیش رود، نرخ بهره را در زمان مناسب خود کاهش می‌دهیم.» اما او همچنان بر این باور است که قبل از شروع چرخه تسهیل سیاست‌ها به شواهد بیشتری نیاز است. سخنان او بیانگر این است که در صورت لزوم نرخ بهره سیاستی را در سطوح بالای خود حفظ خواهد کرد. آمارها نشان می‌دهد که پس از انتشار نتایج نشست فدرال رزرو، اداره آمار کار نیز گزارش ماهانه خود را منتشر کرد.

 همان‌طور که پاول در سخنرانی خود تاکید کرد، بازار کار یکی از متغیرهای مهم در تغییر سیاست‌های پولی به شمار می‌رود و داده‌ها بیان می‌کند که نرخ بیکاری همچنان در پایین‌ترین سطح خود در 50 سال اخیر است و فرصت‌های شغلی نیز فراتر از انتظار رشد کرده است. کارشناسان نیز در راستای این موضوع اعلام کردند که داده‌های مطلوب بازار کار، دست پاول را در حفظ بهره در سطوح قبلی خود باز گذاشته است و احتمال اینکه او برای نزول تورم به سطح 2 درصدی سیاست‌های پولی انبساطی را به اواخر سال جاری موکول کند، دور از انتظار نخواهد بود.

بی‌ثباتی بازارهای جهانی

با انتشار سخنان جرمی پاول در خصوص به اوج رسیدن سیاست‌های انقباضی، شاخص دلار با ناامیدی از تشدید بیشتر سیاست‌های انقباضی حمایت کانال 103 واحدی را از دست داد و به میانه 102 واحد رسید و بازارهای ریسکی و طلای جهانی که بر خلاف روند شاخص دلار در حرکت هستند شیب مثبت به خود گرفتند. از این‌رو فلز زرد تا 2066 دلار صعود کرد و بیت‌کوین و اتریوم نیز به ترتیب به قیمت 43 هزار و 700 دلار و 2390 دلار صعود کردند. اما باید گفت که با انتشار گزارش شغلی آمریکا این روند ادامه‌دار نبود. همان‌طور که در مطالب فوق گفته شد بازار کاری قوی سیگنالی برای حفظ نرخ بهره در سطوح 5.25 تا 5.5 درصدی است. بر این اساس شاخص دلار واکنش مثبت خود را به بازگشت دوباره به کانال 103 واحدی نشان داد و سبب سقوط طلای جهانی به 2028 دلار شد. بیت‌کوین نیز هم اکنون در ساعت 18 و 30 دقیقه به وقت تهران با قیمتی معادل 42 هزار و 819 دلار در حال معامله است. برای تشخیص واکنش دقیق بازارها به گزارش‌های منتشر شده باید تا روزهای آتی و انتشار گزارش تورمی آمریکا برای مسیریابی بهتر سیاست‌های پولی منتظر ماند.