8 copy

 دو دارایی محبوب کریپتو نیز بر اثر نوسانات شاخص دلار به مسیر نزولی هدایت شدند، اما همچنان تحلیلگران معتقدند که چشم‌انداز رمزارزها صعودی خواهد بود.

چرخه سیاست ضد تورمی به پایان رسید

بررسی روند معاملاتی طلا در سال 2023 و همچنین آنالیز دیگر بازارها نشان می‌دهد که سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو به پایان خود رسیده و پیش‌بینی‌های جدید حول محور آغاز سیاست‌های پولی انبساطی و رشد اقتصادی در سال 2024 است.

گفتنی است در‌ سازو‌کار اقتصادی مادامی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، 18 تا 28 ماه دیگر تبعات اقتصادی آن آشکار خواهد شد. بر این اساس اقتصاد‌دانان در اوایل سال 2024 رکودی خفیف را پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند که ایالات متحده به آسانی این رکود را پشت سر خواهد گذاشت.

 اما نکته قابل ذکر این است که با توجه به برآوردهای رکود، تمدید دوباره سیاست‌های انقباضی بعید است و به نظر می‌رسد که چرخه ضد تورمی جرمی پاول به پایان خود رسیده است. از این‌رو تحلیلگران تاکید کردند که نخستین کاهش نرخ بهره این کشور در مارس 2024 رخ داده و میزان آن نیز 0.25 واحد درصد خواهد بود.

البته دلار جهانی قبل از انتشار داده‌های تورمی و پس از انتشار نتایج سخنرانی کمیته بازار باز فدرال رزرو از خود واکنش نشان می‌دهد، اما باید گفت که واکنش مثبت آن ادامه‌دار نخواهد بود. بر این اساس نمی‌توان به روند بازارها در روز‌های اخیر اطمینان کرد؛ زیرا چشم‌انداز قیمتی آنها صعودی است.

طلا 1.3 درصد افت کرد

فلز زرد با استناد به مطالب فوق و نوسان دلار جهانی در کانال 102 واحدی، حدود 1.3 درصد از ارزش خود را از دست داد و از 2047 دلار قبل از بسته شدن بازارها در روز جمعه به 2022 دلار در نخستین روز از هفته جدید نزول کرد. برآوردها حاکی از آن است که این دارایی در اوایل سال آتی از 2074 دلار فراتر برود و پس از آن روند صعودی در پیش بگیرد.

بیت‌کوین در کانال 40 هزار دلاری

روزهای اخیر شاهد تغییر ناگهانی در شتاب قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم که معامله‌گران را نسبت به آینده بیت‌کوین خوش‌بین کرده است. بررسی‌های به عمل آمده در این حوزه نشان می‌دهد که بیت‌کوین نسبت به آغاز سال جاری حدود 146 درصد رشد کرده است، اما همچنان با بالاترین سطح خود در طول تاریخ حدود 40 درصد فاصله دارد. شواهد گویای آن است که این دارایی در حال حاضر در کانال 40 هزار دلاری در نوسان است و در ساعت مذکور با قیمتی معادل 40 هزار و 930 دلار در حال معامله است.  پیش‌بینی‌های جدید در خصوص قیمت این دارایی حاکی از آن است که بیت‌کوین تا پایان سال 2023 از کانال 42 هزار دلاری عبور خواهد کرد. آنها قیمت لیدر بازارهای ریسکی را تا پایان سال 2024 در محدوده 57 هزار دلاری پیش‌بینی می‌کنند. اما باید گفت که پیش‌بینی‌های بیت‌کوین برای سال 2025 بسیار متفاوت است و از پایین‌ترین قیمت 63هزار و 150 دلار تا بالاترین آن بیش از 101هزار و 500 دلار متغیر است. طیف گسترده پیش‌بینی‌های بیت‌کوین نشان‌دهنده عدم اطمینان ذاتی بازار رمزارزها است که تحت تاثیر عواملی مانند شرایط اقتصاد‌ جهانی، تحولات نظارتی و پیشرفت‌های تکنولوژیک‌ است.

تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی

همانطور که در گزارش‌های پیشین دنیای اقتصاد گفته شد، کمیته بازار باز فدرال رزرو پس از یازده مرتبه افزایش بهره در سال اخیر و همچنین توقف چند ماهه سیاست‌های پولی انقباضی خود در نشست 12 و 13 دسامبر با مشاهده داده‌های تورمی این کشور اعلام کرد: «رشــد اقتصــادی ایالات‌متحده کند شــده و در این وضعیت سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا مقامات و سیاستگذاران کاهش نرخ بهره را از سال 2024 آغاز کنند.» در این میان اقتصاددانان برجسته در این حوزه نیز پیش‌بینی کردند که فدرال رزرو در سال 2024 سه مرتبه و در سال 2025 نیز 4 مرتبه نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

همچنین آنها در ادامه افزودند که این نهاد تا پایان سال آتی حدود 1.5 درصد نرخ بهره سیاستی را کاهش خواهد داد. اما شروع این سیاست‌ها از چه زمانی خواهد بود؟ به گفته ابزار FedWatch که به سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و اقتصاددانان معیاری از انتظارات بازار برای سیاست‌های پولی آتی فدرال رزرو ارائه می‌دهد و احتمال تغییرات نرخ وجوه فدرال توسط کمیته بازار باز فدرال را در جلسات آتی برآورد می‌کند، نخستین کاهش نرخ بهره در ماه مارس به میزان 0.25 واحد درصد خواهد بود.