سیاست تثبیت، باعث کاهش تورم شد

مقام مسوول بانک مرکزی یادآور شد: یکی از محورهای اصلی سیاست بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی به‌عنوان متغیری اثرگذار در میان مدت و بلندمدت بر تورم است و طبیعتا این اثر تورمی می‌تواند منجر به تغییراتی در سایر متغیرهای کلان اقتصادی شود. او با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یعنی در مهر ماه۱۴۰۰، رشد نقدینگی ۴۲.۸درصد بود، عنوان کرد: این عدد در آبان‌ماه۱۴۰۲، یعنی در مدت زمان نزدیک به ۲سال به ۲۶.۲درصد رسیده و معادل ۱۶.۶درصد کاهش یافته است که رکورد مناسبی در زمینه کنترل نقدینگی محسوب می‌شود و اثر تورمی آن را تاکنون مشاهده می‌کنیم و قطعا از این به بعد آثار موثر و مثبت‌تری خواهد داشت. شیریجیان افزود: این امر را می‌توان در کاهش تورمی ۱۶.۳درصدی تورم امسال از فروردین‌ماه تا آبان مشاهده کرد.

از طرفی اتفاق مثبت دیگر، کاهش رشد پایه پولی بود که رشد آن برای ابتدای امسال معادل ۴۵درصد بود و این عدد در حال حاضر به ۳۸.۵درصد رسیده است. بر همین اساس همان‌طور که بارها یادآور شده‌ایم، رشد پایه پولی و نقدینگی در میان‌مدت به یک همبستگی می‌رسند و امیدواریم همگرایی این دو متغیر تا پایان سال بهبود یابد. او با اشاره به هدف‌گذاری ۲۵درصدی برای رشد نقدینگی، تاکید کرد: امیدواریم این مهم تا پایان سال محقق شود و حتما اثر مثبت اقتصادی آن نیز در میان‌مدت مشهود خواهد بود. برای نمونه، ما در حال حاضر شاهد روند نزولی تورم و تحقق بیش از ۱۶درصدی آن بوده‌ایم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

او با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاستگذاری خود از تامین مالی بخش تولید نیز غافل نبوده است، تصریح کرد: تا همین مقطع زمانی هشت‌ماهه، رشد تسهیلات در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان ماه‌سال گذشته، ۲۴.۲درصد افزایش یافته است و معادل ۳هزار و ۳۳۴همت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اعطا شده است. برای مثال در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، نزدیک به ۷۲درصد رشد تسهیلات داشتیم. همچنین در بانک مرکزی تامین مالی زنجیره‌ای و موضوعاتی را که تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را مد نظر دارد، پیگیری می‌کنیم. این امر به این معناست که موضوع کنترل و استفاده بهینه از نقدینگی توأمان با یکدیگر دیده شده است./بانک مرکزی