پیش‌پرده تورم آمریکا

در پیرامون این بحث برخی از تحلیلگران با برآوردهای خود از روند تورمی ماه اخیر، راه‌های پیش‌روی بانک مرکزی آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. در وهله اول آنها تاکید کردند که تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه سپتامبر به ۳.۹ درصد خواهد رسید. همچنین آنها اعلام کردند که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه دسامبر سال جاری به ۳.۸ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۲.۹درصد خواهد رسید. در مقابل این دسته افرادی قرار دارند که معتقدند داده‌های تورمی این کشور در ماه‌های اخیر این سیگنال را می‌دهد که مقامات بانک مرکزی باید نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالا حفظ کنند. در این میان افزایش قیمت انرژی مساله را برای کمیته بازار باز فدرال رزرو پیچیده‌تر کرده است. همچنین آنها افزودند که داده‌های شغلی آمریکا بحران توقف یا تشدید سیاست‌های ضد تورمی را حل نکرد؛ زیرا افزایش فرصت‌های شغلی جدید به همراه سطح بیکاری بیش از انتظارات، سیگنال مشخصی را برای ادامه عملکرد فدرال رزرو آشکار نساخت.

بر این اساس فدرال رزرو در صورت تشدید بیشتر نرخ بهره با مشکل مواجه نخواهد شد و می‌تواند تورم را در مدت زمان کوتاه‌تری به سطح ۲درصدی برساند. آنها با روند احتمالی مذکور پیش‌بینی می‌کنند که تورم آمریکا در سال۲۰۲۵ می‌تواند سطح ۲درصدی را ثبت کند. در راستای این موضوع کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا افزود: «صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد خود را در سرتاسر جهان، به جز ایالات‌متحده، کاهش داده است.» این امر به آن معناست که آمریکا تاکنون در مسیر سیاستی درستی قرار دارد و تا وقوع رکود باید فاصله زیادی را طی کند. بر این اساس افراد صاحب‌نظر در این حوزه روند معاملاتی بازارها در صورت توقف یا تشدید بهره در نشست فدرال رزرو را مورد بررسی قرار دادند. آنها بر این ‌باورند که با افزایش سیاست‌های پولی انقباضی، شاخص دلار به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

در ‌سازو‌کار بازارها هرگاه شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گیرد، بازارها از جمله طلا و رمزارزها شیب کاهشی به خود خواهند گرفت. بر این اساس با احتمال افزایش بهره و تقویت دلار جهانی، فلز زرد بار دیگر به کف کانال ۱۸۰۰دلاری خواهد رسید یا با از دست دادن حمایت این کانال به ۱۷۰۰دلار سقوط خواهد کرد. سقوط طلا بی‌شک با دلسردی سرمایه‌گذاران همراه است و آنها ترجیح می‌دهند با انتقال دارایی‌های خود به بخش دیگر از ریزش بیشتر ارزش دارایی‌های خود جلوگیری کنند. پیش‌بینی می‌شود که با در نظر گرفتن روند احتمالی فوق، معامله‌گران به بازار کریپتو هجوم آورده و سبب تقویت ارزش دارایی‌های این بازار خواهند شد. در مقابل این سناریو اگر مقامات بانک مرکزی تصمیم ‌بگیرند تا ‌مانند ماه‌های پیشین بهره را در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی حفظ کنند. طلا که اکنون در قیمت ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ دلار در حال نوسان است، بار دیگر به کانال ۱۹۰۰ دلاری ورود پیدا می‌کند. اما برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا زمان انتشار نتایج نشست فدرال‌رزرو و همچنین انتشار داده‌های تورمی از سوی اداره آمار کار منتظر ماند.