2 copy

آنالیز تحلیلگران در خصوص گزارش تورمی این کشور حاکی از آن است که مهم‌ترین عامل این رویداد افزایش هزینه انرژی بوده است؛ زیرا هزینه‌های این بخش از منفی 4/ 12‌درصد به منفی 6/ 3‌درصد صعود کرد.

گفتنی است که در این میان برخلاف تورم نقطه به نقطه، تورم هسته برای ششمین ماه متوالی به مسیر نزولی خود ادامه داد و در ماه اوت رقمی معادل 3/ 4‌درصد را به ثبت رساند.

با روند صعودی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه انتظار داشتند تا کمیته باز فدرال رزرو در نشست خود در ماه 13 و 14 سپتامبر که پس از انتشار گزارش تورمی این کشور منتشر شد، سیاست‌های انقباضی را به میزان 25/ 0 واحد ‌درصد تشدید کند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در نشست پاول با سایر مقامات تا نرخ بهره در سطوح قبلی خود یعنی 25/ 5 تا 5/ 5‌درصد باقی بماند.

از سوی دیگر لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست ماهانه خود در روزهای اخیر بهره را به میزان 25/ 0 واحد‌درصد افزایش داد و آن را در سطح 4 درصدی متوقف کرد.

 شتاب تورمی آمریکا

وضعیت اقتصاد آمریکا در روزهای اخیر نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در این کشور شیب صعودی به خود گرفته و به 7/ 3‌درصد در ماه اوت رسیده است. این درحالی است که تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) شیب کاهشی خود را حفظ کرده و در ماه ذکر شده رقمی معادل 3/ 4‌درصد را به ثبت رسانده است. در این میان تحلیلگران به منظور درک بهتر و دقیق‌تر ارقام گزارش تورمی ایالات متحده، نوسانات قیمتی در بخش کالا و خدمات را مورد بررسی قرار دادند. داده‌ها بیان می‌کند که مهم‌ترین عامل روند صعودی تورم کل در این کشور افزایش هزینه‌های انرژی به‌خصوص قیمت بنزین بوده است.

هزینه‌های این بخش با رشد 1/ 9 واحد درصدی مواجه شد و به منفی 6/ 3‌درصد رسید. این در حالی است که هزینه‌های مواد خوراکی 6/ 0 واحد درصد، خدمات 3/ 0 واحد ‌درصد و مسکن 4/ 0 واحد ‌درصد کاهش یافته است. بر این اساس روند تورم هسته مطابق با برآوردها در سطح 3/ 4 درصدی ایستاد.

در این بحبوحه عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که در حالی که مقامات امیدوار هستند تا بدون وقوع رکود و شارژ مجدد بهره تورم را به سطح 2 درصدی برسانند، به نظر می‌رسد که با فشار قیمتی جدید آنها مجبور به تشدید بیشتر نرخ بهره شوند. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که کمیته باز فدرال رزرو در نشست خود در روزهای اخیر واکنشی نشان نداده و بهره را در سطح قبلی خود یعنی 25/ 5 تا 5/ 5‌درصد حفظ کرد.

قابل ذکر است که اقتصاددانان معتقداند که پاول در سخنرانی خود در ماه سپتامبر بهره را افزایش نخواهد داد. اما در مقابل نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی در ماه نوامبر افزایش یافته است.

از این رو شاخص دلار در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه روند نزولی به خود گرفت و سبب شد تا طلا با اندکی افزایش قیمت حمایت خود را در کانال 1900 دلاری حفظ کند. گفتنی است که در مقابل ثبات بهره در آمریکا، لاگارد نرخ بهره اروپا را حدود 25/ 0 واحد‌درصد افزایش داد و آن را به سطح 4 درصدی رساند.