‌تشکیل کمیته ایران و مصر برای اجرای پروژه‌های مشترک

در این دیدار با تاکید بر عزم دولت برای توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه و منطقه و ظرفیت‌های فراوان موجود در دو کشور بزرگ و تاریخ‌ساز مصر و ایران بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های فی‌مابین در زمینه بانک آسیایی زیرساخت، بانک توسعه اسلامی، بانک مشترک مصر و ایران، شرکت نساجی مصر و ایران و شرکت مشترک کشتیرانی و انتقال فناوری داروسازی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد. وزیر دارایی مصر نیز بر آمادگی کشورش برای اجرایی و عملیاتی کردن پیشنهادهای مطرح‌شده توسط وزیر اقتصاد ایران تاکید و اظهار کرد: مصر بسط و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مهم می‌داند و امیدواریم به زودی شاهد ارتقای روابط دو کشور باشیم.

سیداحسان خاندوزی همچنین پس از این دیدار در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با همتای مصری دیدار و گفت‌وگوی سازنده‌ای داشتم و بر تشکیل کمیته برای پروژه‌های مشترک توافق کردیم.» او افزود: «افزایش سرمایه بانک ایران و مصر هم به زودی رخ می‌دهد. امیدوارم انجام این دیدار پس از سال‌ها و استقبال گرم ایشان، به احیای همکاری‌ها و سیاست دیپلماسی اقتصادی دولت کمک کند.» دیدار وزرای اقتصاد و دارایی ایران و مصر پس از یک دهه انجام شده است. وزیر اقتصاد روز یکشنبه در رأس هیاتی وارد قاهره پایتخت مصر شد.

شرکت در نشست سالانه وزرای اقتصاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا و دیدارهای دوجانبه با مقامات کشورهای مختلف به‌ویژه کشور مصر از اهداف این سفر است. بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا Asian Infrastructure Investment Bank  یک موسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت جمهوری خلق چین بنیان‌گذاری شده است. هدف این نهاد توسعه چندجانبه و تامین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقه آسیا است. ایران یکی از سهامداران و اعضای هیات موسس این بانک است که در فروردین‌ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست. تعداد ۳۳کشور از اعضای هیات موسس این بانک در منطقه و ۱۷کشور خارج از منطقه آسیا قرار دارند.