3 copy

همچنین در این مطلب به نقل از یک مقام مطلع گفته شده که از رقم کلی مورد بحث تنها 2 میلیارد دلار جهت انتقال باقی مانده است. به عقیده برخی از تحلیلگران این موضوع می‌تواند نشانگر تلاش دو طرف جهت صورت بخشیدن توافق کوتاه مدت باشد. در ماه‌های اخیر پس از بهبود روابط خارجی با کشور‌های منطقه از جمله عربستان، زمزمه‌هایی از مذاکرات پنهان با غرب مطرح شد که سمت و سوی انتظارات تورمی فعالان بازار را دستخوش تغییر قرار داد و در نتیجه دامنه نوسانات نرخ ارز نیز کاهش یافت. در ادامه با انتشار اخبار آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق و کره‌جنوبی و همچنین تبادل برخی زندانیان اروپایی، تصویر توافق کوتاه مدت شفاف‌تر شد. حال به‌نظر می‌رسد مفاد مختلف این توافق در حال صورت پذیرفتن است. تحلیلگران سیاسی- اقتصادی، نشست پیش روی سازمان ملل را رویداد مهمی جهت تعیین آینده روابط خارجی ایران و غرب می‌دانند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشور نیز در روز‌های گذشته علاوه بر اشاره به یک سند تنظیم شده تحت عنوان توافق مشترک، از برنامه سران دولت جهت تداوم گفت‌وگو‌ها با غرب در نشست سازمان ملل سخن گفت.

در روز‌های ابتدایی هفته گذشته نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران یک روند افزایشی جدید را آغاز کرده و پس از حدود 10 روز نوسان در بازه 48 هزار و 800 تا 49 هزار و 200 تومان، از ثبات نسبی خارج شد به میانه‌های کانال بالاتر رسید. با افزایشی شدن نرخ دلار بسیاری از فعالان بازار که از روز‌های ابتدایی تابستان شاخص ارزی را زیر مرز قیمت 50هزار تومانی معامله می‌کردند، سناریوی خروج دلار از خواب تابستانی را مطرح کرده و از ارقام بالاتر از مرز مذکور سخن به میان آوردند. اما با فرا رسیدن تعطیلات آخر هفته گذشته نرخ این ارز در میانه‌های کانال 49هزار تومانی به نوسان خود ادامه داد و روند افزایشی جدیدی را ثبت نکرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز دوشنبه در حوالی رقم 49هزار و 620تومان به فروش رسیده بود در بازار روز سه‌شنبه نوسان جدی‌ نداشت و با حدود 30 تومان رشد به رقم 49هزار و 650تومان رسید. اما در بازار روز پنج‌شنبه جهت نوسان این ارز کاهشی بود و در رقم 49 هزار و 490 تومان به فروش رسید.

نرخ سکه طلا نیز در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود 140 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های میانی هفته پیش در سطح قیمتی 28 میلیون و 160 هزار تومان معامله شد.