3 copy

در این میان روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز سخنان رئیس‌جمهور را تایید کرد و گفت: «موضع ریاست محترم جمهور در خصوص منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور براساس طبقه‌بندی فنی حساب‌‌‌های ارزی خارجی بانک مرکزی کاملا صحیح است. اگرچه این موضوع نافی تلاش‌‌‌های کشور برای آزادسازی منابع ارزی طبقه‌بندی شده در سایر حساب‌‌‌‌های ارزی نیست.»

 این در حالی است که به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی در صورتی که تمامی دارایی‌های ایران در کشور‌های خارجی آزاد شده بود، باید تاثیر آن در بازار مشاهده می‌شد. این افراد معتقدند که با توجه به عمق کم معاملات ارزی در بازار آزاد، ارقامی بسیار کمتر از حجم کلی دلار‌های مسدودی نیز می‌تواند زمینه‌ساز شروع جریانات کاهشی در بازار شود. در نتیجه این کارشناسان سناریو‌هایی را در رابطه با دلار‌های مسدودی مطرح میکنند. سناریوی نخست این افراد در رابطه با فرآیند آزاد‌سازی است. ممکن است روند آزاد‌سازی دلار‌های مذکور با تاخیر همراه باشد و در نتیجه هنوز تاثیر آنها به بازار نرسیده است. سناریوی دیگر نیز در رابطه با تصمیم بانک مرکزی است. برخی از کارشناسان بر این باورند که احتمال دارد بانک مرکزی به‌رغم دستیابی به دارایی‌های مذکور، فعلا تمایلی به دخالت دادن آنها در بازار نداشته باشد و با توجه به ثبات حال حاضر قیمت ارز، با تمرکز بر نرخ‌های حال حاضر از دارایی‌های آزاد شده استفاده‌های دیگری کند. چرا که به عقیده این افراد با توجه به حجم قابل‌توجه دلار‌های آزاد شده این دارایی‌ها می‌تواند اهرم مناسبی جهت کنترل نوسانات قیمتی باشد.

یک حرکت جدی از دلار؟

دیروز چهارشنبه 8 شهریور روند نرخ اسکناس دلار در معاملات آزاد بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در یک هفته گذشته در یک بازه 200 تومانی نوسان می‌کرد و عمده فعالیت خود را در پله‌های دهم کانال 48 و نخست کانال 49‌هزار تومانی به ثبت می‌رساند، در بازار روز گذشته نوسان قیمت 180 تومانی را تجربه کرد و به 49‌هزار و 200 تومان رسید. با رشد قیمت دلار، نرخ سکه نیز در بازار روز گذشته دچار نوسانات افزایشی شد. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز گذشته با حدود 220‌هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 28 میلیون تومان به فروش رسید.