3 copy

مشاهدات به‌عمل آمده از روند نرخ‌ها در بازار غیررسمی ارز ایران حاکی از آن است که بازار روز‌های گرم تابستان محل مناسبی جهت کسب سود معامله‌گران نبوده است. چرا که در عمده روز‌های دو ماه گذشته نرخ شاخص‌های ارزی نوسانات خود را در کریدور‌های ثابت صورت بخشیده و بازار روند افزایشی یا کاهشی قابل توجهی را به خود ندیده است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران اقتصادی فارغ از نرخ بالای ارز‌های شاخص در بازار، این ثبات قیمتی از جهات مختلفی به نفع اقتصاد است. چرا که در صورت تداوم این شرایط و افزایش اعتماد به ثبات نرخ‌ها در بازار فعالان اقتصادی نسبت به شروع یک پروژه جدید یا گسترش شغل حال حاضر خود انگیزه بیشتری پیدا کرده و چرخ بازار به حرکت در می‌آید. از سوی دیگر با از بین رفتن سود معاملات آزاد ارزی، سرمایه چشمگیری که در قالب اسکناس‌های خارجی در دست افراد جامعه نگهداری می‌شود، به فعالیت‌های مختلف اقتصادی تزریق شده و بازار شاهد یک تامین سرمایه مناسب خواهد بود.

نرخ دلار آزاد در هفته‌ای که گذشت روز‌های نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت. اسکناس آمریکایی در روز‌های ابتدایی هفته گذشته تحرکات خود را حوالی مرز 2 کانال 48 و 49 هزار تومانی آغاز کرد. در ادامه بازه نوسان این ارز مجددا کوچک شد و به زیر 100 تومان کاهش پیدا کرد تا اینکه در بازار روز چهارشنبه 8 شهریور نرخ این ارز در یک فعالیت افزایشی به رقم 49هزار و 200 تومان رسید. اما این رشد قیمت نیز مجددا در بازار روز نیمه تعطیل پنج‌شنبه جبران شد و در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین ساعات بازار 9 شهریور با حدود 250تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 48 هزار و 950 تومان به نوسان هفتگی خود پایان بخشید.  در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته روند دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران نیز کاهشی بود. هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند انگلستان در بازار روز پنج‌شنبه هر یک به ترتیب 330 و 140 تومان کاهش یافته و به ارقام 53 هزار و 240 تومان برای یورو و 62 هزار و 90 تومان برای پوند رسیدند.

روز استراحت طلا

بر خلاف نرخ ارز که در روز پنج‌شنبه فعالیت کاهشی داشت، قیمت قطعات مختلف فلز طلا در این روز ثابت ماند. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز پنج‌شنبه در رقم 28 میلیون تومان به فروش رسید. نیم و ربع سکه طلا نیز به تبعیت از برادر بزرگ‌تر بدون تغییر مانده و در ارقام 15 میلیون و 10 میلیون و 50 هزار تومان معامله شدند.