7 copy

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی هفته نمودار این ارز مجددا تغییر فاز داد و کاهشی شد. به عقیده برخی از تحلیلگران بازار دلار کریدور قیمتی جدید این ارز که حدفاصل کف 48 هزار و 500 تا سقف 49هزار و 350 تومانی را تشکیل می‌دهد، بازه مورد تایید طرفین عرضه و تقاضای بازار بوده و خروج نرخ شاخص ارزی از این کریدور مستلزم انتشار اخبار قطعی و جریان‌ساز است. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه 26 مرداد ماه با 300تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه از کانال 49 خارج شده و در رقم 48هزار و 850 تومان به فروش رسید. این در حالی است که برخلاف روند کاهشی دلار، سکه طلا در بازار 26 مرداد نوسانات افزایشی اندکی را تجربه کرد.

موج سینوسی شاخص ارزی

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار آزاد یک‌موج سینوسی را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی این هفته هر برگ دلار آزاد فعالیت خود را در رقم 48 هزار و 530 تومان آغاز کرد. اما طولی نکشید که نمودار این ارز تغییر فاز داد و افزایشی شد. در بازار روز‌های دوشنبه 23 و سه‌شنبه 24مرداد اسکناس آمریکایی در بالاترین سطح موج هفتگی یعنی بازه قیمتی 49 هزار و 250 تا 49 هزار و 350تومانی معامله شد. با فرا رسیدن بازار روز چهارشنبه تب افزایشی ارز مذکور نیز فروکش کرد و دلار مجددا به مرز دو کانال بازگشت. در بازار روز پنج‌شنبه نیز برآیند نوسانات شاخص ارزی کاهشی بود و هر برگ دلار آزاد در این روز 300 تومان افت نرخ را تجربه کرد. نرخ دیگر ارز‌های شاخص مانند یورو و پوند در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته عمدتا با ثبات یا همراه با نوسانات کاهشی اندک بود.

چند بازی متفاوت از خانواده سکه

در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته میزان نوسان قطعات مختلف سکه طلا یکسان و برابر 50هزار تومان بود. سکه طرح جدید 50 هزار تومان گران شد و برادر‌های کوچک‌تر یعنی نیم و ربع‌سکه هریک 50 هزار تومان افت داشتند. قیمت هر یک از این کالا‌های سرمایه‌ای پس از وقوع نوسانات مذکور به این شرح است: سکه طلا طرح جدید 27میلیون و 900 هزار تومان، نیم سکه طلا 14 میلیون و 950 هزار تومان و هر قطعه ربع سکه 9 میلیون و 950 هزار تومان. علاوه بر موارد ذکرشده قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار روز پنج‌شنبه کاهشی بود و با 11 هزار تومان افت نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 2میلیون و 304 هزار تومان رسید.