Untitled-3 copy

ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌ است.» از سوی دیگر رابرت مالی، مسوول پیشین میز ایران در کاخ سفید که در هفته‌های گذشته حواشی زیادی در رابطه با برکناری او منتشر شده بود نیز روز گذشته در رابطه با انتقال زندانیان سخن گفت. مالی در پیامی توییتری نوشت: «همکارانم تا زمانی که آنها به خانه بازنگردند، آرام نخواهند گرفت.» گفتنی است که نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران نیز به اخبار این انتقال واکنش قابل‌توجهی به نمایش گذاشت. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در پایان معاملات نقدی روز پنج‌شنبه گذشته در نیمه کانال 49 هزار تومانی به فعالیت خود پایان بخشیده بود، در بازار روز گذشته دچار افت قیمت حدودا هزار تومانی شد و در رقم 48 هزار و 530 تومان به فروش رسید. سکه طلا نیز در پی دلار دچار نوسانات کاهشی شد و با حدود 900 هزار تومان افت نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 27میلیون و 650 هزار تومان معامله شد.

دلار در حد پایین کریدور

دیروز شنبه 21 مرداد ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در بازار فردایی روز‌های تعطیل هفته گذشته روند کاهشی جدیدی را آغاز کرد که پیش‌بینی می‌شد با توجه به اخبار مثبت در رابطه با توافق جدید ایران و غرب، در نخستین روز‌های هفته جاری نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد. هر برگ دلار آزاد نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با کاهش چشمگیر هزار و 250تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 49 هزار و 300 تومان آغاز کرد. اما این روند با عبور بازار از ساعات میانی خود تغییر کرد و نرخ نقدی تا حوالی پله ششم کانال 48 هزار تومانی افزایش یافت و تعدیل شد. در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود هزار و 20تومان افت نسبت به آخرین نرخ نقدی هفته گذشته در رقم 48 هزار و 530 تومان معامله شد.

تحلیلگران بر این باورند که در صورت آزاد‌سازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده، بازار ارز مدت زمان بیشتری را در حالت ثبات طی خواهد کرد. چرا که در این صورت متقاضیان ارز در داخل می‌توانند با مراجعه به بانک مرکزی معادل ریالی مبلغ مورد نیاز خود را پرداخت کرده و در مقابل بانک مرکزی نامه برداشت از حساب ارزی ایران در کشور‌های واسطه را صادر کند. در نتیجه در این فرآیند ارزی از کشور خارج نشده و پرداخت‌های ارزی از محل این دارایی‌های آزاد شده صورت می‌پذیرد.