21 copy

دلیل این امر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به مبحث زمان اشاره کرد. با وقوع رکود رئیس‌جمهورهایی که تنها برای یک دوره از ریاست‌جمهوری انتخاب می‌شوند، فرصتی برای جبران آسیب‌های اقتصادی نداشتند؛ زیرا اثرات اتخاذ سیاست‌های اقتصادی در بلندمدت قابل مشاهده است. از این‌رو آنها با از دست دادن محبوبیت خود در بین رقبا و مردم، به پایان ریاست خود می‌رسند. بنابراین یک رکود زودرس، کوتاه و کم عمق این فرصت را برای بایدن فراهم می‌کند تا جایگاه اقتصادی خود را قبل نوامبر 2024 (انتخابات آمریکا) به دست آورد. اما در مقابل یک رکود دیرهنگام، طولانی و عمیق می‌تواند بایدن را در فهرست روسای جمهور یک دوره‌ای قرار دهد. تحلیلگران پیرامون این بحث با نظر به داده‌های اقتصادی آمریکا در ماه‌های اخیر اعلام کردند که با توجه به اقدامات اخیر دولت فدرال‌، رکود اقتصادی به 12 ماه آینده موکول شده است. البته این موضوع را می‌توان در گزارش اخیر گلدمن ساکس مبنی بر کاهش انتظارات رکودی در ماه اخیر مشاهده کرد.

بررسی آنها در حول رکود آمریکا بیان می‌کند در اوایل سال 2023 احتمال وقوع رکود که به دلیل بحران‌های بانکداری به 35درصد افزایش یافته بود، با اقدامات فدرال رزرو در مهار تورم، بیمه سپرده‌های بانکی و در ماه اخیر توافق بایدن با مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه این احتمال را به 25 درصد کاهش داده است. در این میان توقف سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو را نیز می‌توان به اطمینان این نهاد از عدم وقوع رکود تا پایان سال 2023 دانست. اما در مقابل نظر‌سنجی بلومبرگ از اقتصاددانان این حوزه بیانگر این است که احتمال رکود در 12 ماه آینده به 65 درصد افزایش یافته است. در ادامه این بحث لری بارتلز، با توجه به وقایع اخیر اقتصاد آمریکا گفت: «سوابق تاریخی نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در نیمه دوم سال 2023 نسبت به رکود در نیمه اول سال 2024 اثر کمتری بر انتخاب مجدد بایدن خواهد گذاشت. اما مشاهده می‌کنیم که بایدن در این مرحله اقدامات قابل توجهی برای تغییر روند اقتصادی در کوتاه مدت انجام نمی‌دهد.»

او با تاکید بر رد رکود در سال 2023 ادامه داد: «شواهد نشان می‌دهد که سیاستگذاران فدرال رزرو نیز با حفظ بهره در سطح 5 تا 25/ 5 درصدی، احتمال وقوع رکود را کمتر از قبل پیش‌بینی می‌کنند.» گفتنی است که با وجود کاهش احتمال رکود تا پایان سال جاری، احتمال وقوع آن در نیمه اول سال 2024 افزایش یافته است. مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در مصاحبه اخیر خود تاکید کرد که رکود اقتصادی در کمین است. البته ترامپ در سال‌های ریاست خود اعلام کرد که ایالات‌متحده در حال حاضر در دوران رکودی به سر می‌برد، اما جو بایدن حاضر به قبول این مساله نیست. جو بایدن در اوایل سال 2023 گفت: از زمان ریاست‌جمهوری‌ام، به من اعلام کردند که ما در رکود هستیم، اما باید بگویم که سرمایه‌گذاری‌هایی که در سه سال گذشته انجام داده‌ایم، این قدرت را دارد که این کشور را برای پنج دهه آینده متحول کند. او در ادامه گفت مقامات پیش‌بینی می‌کنند که رشد تولید ناخالص داخلی از 4/ 0 درصد به یک درصد در سال 2023 افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود این رشد در سال‌های 2024 و 2025 اندکی افزایش یابد.»

 همچنین اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت: «پیش‌بینی‌های رکود اقتصادی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای اشتباه است.» با توجه به عوامل مذکور اقتصاددانان معتقدند که یک رکود خفیف و کوتاه در نیمه دوم سال 2023 در راه است که رشد در سه ماهه چهارم سال جاری را کاهش خواهد داد. از این رو بهبود اقتصاد در نیمه اول سال 2024 کمی دور از انتظار است؛ زیرا تورم کل همچنان با تورم هدف‌گذاری شده از سوی مقامات حدود 2 درصد فاصله دارد و تورم هسته نیز مقاومت خود را در سطح 5 درصدی حفظ کرده است. در پی سخنان فوق، نا وانگ، اقتصاددان آمریکایی افزود: تورم به‌طور غیرقابل تحملی بالاست و از سوی دیگر بیکاری در سطح نامطلوبی قرار دارد. وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که مردم به عملکرد رئیس‌جمهور در کوتاه‌مدت توجه می‌کنند و اقدامات او در گذشته برایشان اهمیتی ندارد. از این‌رو در حال حاضر بایدن نیز در معرض خطر قرار دارد.