2 copy

در پی سقوط دو بانک تجاری مهم در ایالات‌متحده به دلیل عدم‌تطابق نرخ سود سپرده با بهره سیاستی  از سوی فدرال رزرو و افت بازارهای سهام در سطح جهان، برخی از کارشناسان انتظار کاهش یا توقف سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو را دارند. اما آیا این اقدام امکان‌پذیر خواهد بود؟ تامل برای پاسخ به این سوال ذهن را به سال‌های ریاست پال ولکر، رئیس سابق فدرال رزرو در سال‌های 1979 تا 1987 می‌‌‌برد. این امر در درک بهتر عملکرد سیاستگذاران کمیته بازار باز فدرال‌‌‌رزرو در یک‌سال اخیر تاثیر‌گذار خواهد بود.

ولکر به عنوان بالاترین مقام پولی سال‌های مذکور در مقابل مخالفان خود ایستادگی کرد و به سیاست‌‌‌های انقباضی خود تا زمان تحقق اهداف تورمی ادامه داد. او با افزایش نرخ بهره به سطح 20 درصدی در سال 1980، تورم را تحت کنترل درآورد و در این مسیر به وقوع رکود و اعتراض فعالان اقتصادی به نرخ بهره بالا توجهی نکرد. در این میان برخی از تحلیلگران با کاهش سرعت افت تورم و همچنین ورشکستگی دو بانک‌‌‌ تجاری مهم اعلام کردند که احتمال دارد مقامات فدرال رزرو نیز عملکردی مشابه ولکر را به کار گیرند تا به هر قیمتی از این شرایط تورمی نجات یابند. بر این اساس مقامات فدرال رزرو باید سیاست‌‌‌های انقباضی خود را تا زمانی که تورم به سطح تورم سیاستی بازمی‌گردد ادامه دهند. در حال حاضر نرخ بهره در محدوده 5/ 4 تا 75/ 4‌درصد قرار دارد و در مقابل تورم ماه ژانویه نیز شاهد افت کمتری نسبت به ماه‌های پیشین بود و از سطح 5/ 6‌درصد به 4/ 6‌درصد رسید. اما کاهش 4/ 0 واحد درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه مسیر فکری تحلیلگران را تغییر داد.

عملیات ضد تورمی ادامه خواهد داشت؟

گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار کار آمریکا حاکی از آن است که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه مطابق با پیش‌بینی‌ها رقم خورد و از 4/ 6‌درصد در ماه ژانویه به سطح 6 درصدی در ماه فوریه رسیده است. از جمله دلایل کاهش تورم در ماه فوریه می‌توان به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی و انرژی اشاره کرد. این درحالی بود که هزینه مسکن در ماه اخیر شیب صعودی به خود گرفته است. اما در نهایت ذکر این نکته ضروری است که قدرت سیاست‌های انقباضی اتخاذ‌شده از سوی فدرال رزرو از بین نرفته است. در پی این موضوع تحلیلگرانی که بر افزایش 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره پافشاری می‌کردند، با توجه به شکست بانک‌های مهم ایالات‌متحده کمی عقب‌نشینی کردند و به افزایش یک‌چهارم واحدی بهره سیاستی در ماه‌های آتی رضایت دادند. البته برخی از آنها معتقدند که با توجه به شرایط فعلی حوزه بانکداری این منطقه افزایش بهره جایز نخواهد بود. با توجه به عوامل مذکور یکی از اقتصاددانان ارشد این منطقه افزود: «مقامات فدرال رزرو با کاهش یا توقف سیاست‌های انقباضی خطر افزایش تورم در ماه‌های آتی را افزایش می‌دهند و مطلوب است که برای بحران به وجود آمده در مسیری که در خصوص کنترل تورم برگزیده‌ایم، بمانیم و اقدامات دیگری را برای خروج از شرایط فعلی انتخاب کنیم.» اما سوال این است که بازار طلا و رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم با توجه به شرایط موجود چه مسیری را برگزیده‌اند؟

مسیریابی رمز ارزها

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که بازارهای جهانی مانند بازارسهام، واکنش تندی از خود نشان نداده و در مسیر صعودی قرار دارند. از دلایل احتمالی این واقعه می‌توان به پرداخت بدهی بانک‌های شکست‌خورده توسط شرکت بیمه سپرده فدرال به مشتریان اشاره کرد. در پی این امر بیت‌کوین در روز گذشته به کانال 26‌هزار دلاری صعود کرد و در ساعت 16 به وقت تهران قیمت 26‌هزار و 328 دلار را به ثبت رساند. در این میان اتریوم نیز از کانال 1400 دلار به 1700 دلار رسید و با قیمت 1764 دلار معامله شد.