مهار تورم؛ اولویت اصلی

 سیاست‌های انقباضی ادامه می‌یابد

وضعیت بازارهای آمریکا حاکی از آن است که گرچه روند نزولی تورم خبر خوشحال‌کننده‌ای برای سیاستگذاران کمیته فدرال رزرو و همچنین خانوارها محسوب می‌شود، اما با توجه به هدف تورم ۲ درصدی بانک مرکزی این منطقه، جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو پس از انتشار گزارش اداره آمار کار آمریکا در روز سه‌شنبه مبنی بر سطح ۱/ ۷ درصدی تورم در ماه نوامبر، موضع سیاست‌های خود را از ۷/ ۴درصد به ۱/ ۵ درصد تغییر داد.

 این امر بیانگر این موضوع است که سیاست‌های پولی انقباضی که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. اما سوال این است که با تشدید نرخ‌های سیاستی، اقتصاد آمریکا به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

در پاسخ به این سوال باید به دو سناریوی تحلیل‌گران بازار توجه کرد. گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند که با افزایش نرخ بهره و افزایش شاخص دلار، بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها، بار دیگر محبوبیت خود را از دست خواهد داد و با سقوط مواجه خواهند شد.

علاوه بر این نرخ بیکاری از ۷/ ۳ درصد به ۵ درصد صعود خواهد کرد، نرخ اشتغال به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد و دگرگونی بازارهای سهام را به دنبال خواهد داشت و تداوم سیاست‌های انقباضی تا سال ۲۰۲۳ را نگران‌کننده دانستند. اما در مقابل گروه دیگری از تحلیل‌گران معتقدند که با وجود راکد ماندن بازارهای مذکور و گاهی ریزش قیمتی طلا و بیت‌کوین در ماه‌های آتی، اما بازارهای جهانی، بازار اشتغال و بورس از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند و بلافاصله با توقف صعود نرخ بهره، به جایگاه سابق خود بازخواهند گشت.